Cabaran Mengajar~

Monday, February 16, 2009

Terpanggil nak buat entry nih selepas membaca penulisan Mamaliena tentang bahasa arab untuk anaknya~hehehe...Rasa2nya kalu sesiapa yang hantar anak ke islamic base kindergarten nih Bahasa Arab tuh one of the subjects..so sesiapa yang takde basic bahasa arab macam aku nih memang mencabar sungguhla kalu nak ajar anak sendiri wat homework kan..

For example, soklan homework tuh senang je...padankan perkataan dengan gambar..abihtuh kalu taktau bahasa arab camne nak tau mana gambar yang betul ngan perkataan tuh kan... so aku punya trick ialah sambil mengajar tuh sambil curik2 tengok bahagian belakang yang ada explanation gambar dan perkataan...Kengkonon umi taulah perkataan tuh kan so buleh ajar Syaura padankan gambar dan perkataan yang betul...tapi langit tak selalunya cerah..kekeke..

Biasanya lepas ajar tuh aku akan suruh Syaura hafal sikit perkataan tuh..example fittahun tuh apple. Yang tak tahannya bila diam2 tengok tv tiba2 si Syaura,
" Ummi, miftaahun tuh apa"..
kalu aku ingat aku jawablah "miftaahun tuh apple"...
tapi oleh kerana aku yang tak hafal semua nih
" Ummi, sabburatun tuh apa?"
apa mau jawab?kekeke...
"Rrrr..ummi tak ingatlah"
So, dapatlah sedas dari anak dara aku tuh..
"Ummi ni dah besar pon tak tau ke..."
Maybe pada pandangannya orang besar mesti tau semua benda..kekeke...

So, kesimpulannya hafallah sikit2 bahasa arab itu ketika anak aku buat homework supaya aku tak kena berdas2 ketika soklan spontan keluar dari mulutnya..kekeke..mencabar kan? or mungkin aku sorang kot rasa mencabar..kekeke...

26 comments:

lia said...

errrr... utk manusia yg xpnh masuk sek agama ni mcm mana ek? harus tetiap hari dpt 2-3das dari anak.... ha3....

mencabar la jadi ibu ni.. hmmm...

Rizza said...

kalau dia tanya.. jgn jawab tak ingat..
jawab je..tak pasti..nanti umi check jawapan nye ye... suruh le dia sabar sat... pi check la..

dan ..tgk2 la kat youtube.. kalau nak download pun boleh.. ade la basic bahasa arab utk anak2 (sebutan) kita pun boleh belajar juga...

good luck!!

siti noriza saleh said...

mimi>>>.w,pun kita tahu bahasa arab sesikit, tapi la ni, sekolah agama skrg ngn yg lama, lain sgt...dulu kita ada jumjumatun-tengkorak, lani ni, perkataan tu dah tak de dlm slibes sek agama...he he he he

mamaDhea said...

ahahaha.. tak pasal kena sedasss ek mimi.. btol jugak ckp rizza tuh.. gud luck ;)

~Umi.Sufira~ said...

Lia--> kalu pernah sekolah agama pon tak tentu hengat lagi words tuh..kekeke..sama2lah kita menjadi lebih gigih!

Rizza--> Owh trima ksih banyak for the gud tips! InsyaAllah akan dipraktikkan..orang 'besar' kan kena tau semua benda bak kata Syaura..kekeke...

Siti--> Mimi pon hingat sangat perkataan jumjumatun tuh..kekeke..sekarang silibes lagi advance siti..

Sha--> InsyaAllah aku praktikkan tips sis rizza tuh!=D

Ealyie said...

Ehehehe.. sezaman la sesape yang tahu jum-jum-maton tuuuu...;)

Nani~~{@ said...

kak mimi=)

sihat?
hikmahnya org besar pun boleh refresh n belaja sama kan..

Che Lin said...

ahaha... femes tol word jumjumatun ni ek.
aku dulu masa primary, ada kitab ala2 kamus bergambo gitu.
bebudak kan suka kalo ada ilustration etc.
nak belek menghafal pon sonot.
cari la kat kedai buku.
mesti syaura suka.

mirah said...

mmm...memang kena amik kira gak kan tau bhs lain ni.
Sama juga mcm aisyah skrg ni, kalau ternampak ke terjumpa benda yg dia tak tahu mesti dia akan tanya. Time ni memang kena berhenti buat benda lain dan entertain dia dulu. Sebab always kena ingat, dia tengah nak belajar tu.. kalau sekali dia tgk kita tak layan dia, lama2 mesti dia malas nak tanya dan proses belajar tu akn berhenti kt situ je lah kn..

Mama Liena said...

Ye la Mimi ,

Yang akak plak blajo kat die ,kalau die salah alamatnye akak pun sama ...tak pasan pun ade buku bahasa Arab kat dlm beg , tuh tak leh nak kakunin ..
Nampaknye kena beli kamus Arab la ni :)

Mummy Dasy said...

sama ngan Danish mummy selalu kena berdas2, soal byk2 pastu Mummy tak tau jawapan coz slalu yg ajar ayah dia Mummy yg xtau ape2 ditanya huhuhu tu yg kena berdas2

~Umi.Sufira~ said...

Ealyie--> Hikhik..kompem pegi skolah agama negeri johor tu..:P

Nani--> Alhamdulillah sehat sokmo! Itulah ngan kita skali belaja..=D

Che Nor--> Eh aah ek! Bagus jugak kalu ada kamus bergambar tuh..ngan aku skalik buleh hafal..kekeke..

~Umi.Sufira~ said...

Mirah--> Betul tuh mirah...nak kena ambil berat pasal tuh..kalu tak takut minat pembelajaran diaorang tuh terbantut...kan..

Mamaliena--> Ha..meh kita sama2 carik kamus arab bergambar jom..kalu kak lina jumpa nanti tayang kat blog eh!

Mummy Dasy--> Owh...takpe2 kita kena study balik nak balas balik das2 depa tuh..=D

Rizza said...

umi sufira

"orang 'besar' kan kena tau semua benda bak kata Syaura...."

kalau dia cakap gitu ..kita cakap balik..

"tak semua benda org besar tau.. org besar pun perlu belajar juga macam... macam Syaura juga... cuma org besar lebih tau dulu serba sikit .."

saya pun tak reti arab.. tak de pi kelas arab pun dulu hehhe.. ni kena belajr sendiri sikit2 la..

Hernee Nazir said...

sgt mencabar bila budk bijak yg tanye..hehehe

~Umi.Sufira~ said...

Rizza--> Itulah yang buat lagi semangat nak ajar Syaura tuh...nak follow tips2 dari sis rizza=D..maknanya nak kena belajar bahasa arab gak nih!kekeke..BTW, thanks yer..:)

Hernee--> Amin..mintak2 jadi cerdiklah Syaura hendaknya..=D

sayangibu said...

mimi..btol laa kata kak rizza tu,jgn jwb x ingat..jwb x pasti. kat skolah pon kengkadang bile anak2 murid tanya soklan yg bombastik..kalo x tau..kite ckp x pasti,then ckp nanti gtau jwpannya..so pastu blh laa cek blk..hehhehee,...cikgu pon kdg2 ada gak x tau okehhh..;P

~Umi.Sufira~ said...

Sayangibu--> Alamak! Cekgu pon ada yang taktau ker..kekekeke..itulah eden nih lurus bendul gamaknya...spontan keluar dari mulut, ummi tak hengatla...next time kena lari2 anak check buku dia or kamus gamaknya..ngeee..:P,BTW, thanks for the tips=D

Anonymous said...

huhuhu...mmg mencabar nyah..
aku pon ada kena sekali beb,,,tp mak ngelat tak hengat punyer...

Danial : mummy...mcm mana doa makan?

Mummy : Allhummabariklana.....

Danial & Mummy : Aminnnnnnnnnnnn!


sekali tuh...
masa nak tido pon dia bantai tanya doa tido la plak....
aku yg panik ni pon...

Danial: Mummy macam mana doa tido?

Mummy: Bismillahirrahmanirrahimmm...erk..
tidoooooooooooooo...aminnnn!

Danial: *...terpinga2 la member..sbb aku dah tepok2 bontot dia buat sign suruh diam jgn bukak mata!*

sudahnyer sampai kepagi aku rasa berdosa beb...sebab aku mmg tatau doa tido..yg aku tau fatihah jek sblm tido..huhuhu..kenapa la aku tak terpikir nak belajar doa tido eks?

mencabar..mmg mencabar...

~Umi.Sufira~ said...

Madam--> Senyum melebar mak baca komenmu itu...yang tak tahannya dok rasa berdosa sampai pagi tuh..kekeke..itulah kadangkala bila soklan spontan dari anak2 yang kita takleh nak jawab tuh tercabarnya rasa..especially bila dia mula buat aksi tak puas hati tu kan..isk isk..harus tingkatkan ilmu kita nih!=D

Unknown said...

hahahahah...mencabar tul la syaura ni..lain kali tembak umi pakai senapang gajah...heheheheheh

~Umi.Sufira~ said...

K.Aja--> kehkehkeh..nak wat camne..budak sekarang kan advance gitu..:P

MS said...

ya Allah gelak besar aku dengan komen mummydanial

beb kalu aku, aku suruh je anak aku "cuba bacakan mama nak dgr" keh keh keh
lepas tu pandai2 le kita refer apa yang patut

~Umi.Sufira~ said...

Mama adib--> Itulah, kalu baca balik komen madam tuh lagi skali rasa nak tergelak! lawaknya...kekeke.. betul2..skarang kena pandai2 refer apa yang patut kan kan..

Unknown said...

hohohoohohoho... mencabar sungguh... klaila ada basic bhs arab pun tercengang2 beb.... mane nk ingat yg bertahun2 tak dipraktikkan tu...

~Umi.Sufira~ said...

K.Laila--> Jawabnya kenalah kita carik kamus bergambar bahasa arab nih..kekeke..