Semangat ku Membara!

Wednesday, February 4, 2009

Today I found THIS! Ketika jalan2 di blog Sis Rizza...Aku memang sungguh kagum dengan activity homeschooling nya terhadap Hassan...(Sis Rizza, saya memang sangt kagum!You're so creative!) I wish aku pon dapat homescooling Syaura macam gitu...tapi biasalah 'wanita berkerjaya' menjadikan alasan paling kuat untuk aku jadi malas..walhal hendak seribu daya tak hendak seribu dalih kan...kekeke..

Sebenarnya sejak Syaura masuk sekolah, aku memang yakin yang otak mereka nih(toddler) memang macam sponge..tak macam parents nya yang dah tua bangka ni kan..nak hafal ayat quran sebaris pun payah..Sebab masakan Syaura mampu menghafal Surah Yasin sampai Ayat ke 42 (pencapaiannya sekarang)...walhal aku rasa mampu ke anak aku tuh hafal Yasin bila Tadika nya inform tentang hafalan yasin untuk studentnya di awal pendaftaran dulu...Tapi aku sebagai parents tak menggunakan peluang nih sebaik mungkin untuk bagi input education via homeschooling yang berkesan kan!!Isk isk menyesalnya rasa.....Rasa activity homeschooling utk Syaura tuh too minimum..So Sis Rizza thanks a lot! Semangt saya telah begitu membara sekarang ini!!hehehe...

As kat entry bawah nun aku ada bagitau nak share sikit2 tips. Kalu nak tahu sila teruskan pembacaan anda...kehkehkeh.. tips2 ku itu tidaklah seberapa yek...tapi buleh cuba manalah tau berkesan..hehehe..

1) Memperkenalkan buku, sejak dari kecil. To be specific aku ada belikan Syaura set buku Grolier masa umurnya 1thn 6bulan..tapi akibat kemalasan ku itu aku tak praktikkan pon everyday 5-10minutes learning time tuh! Buat weekend je..Walaupon tidaklah Syaura tuh bagus dalam English tapi sekurang2nya memupuk minat terhadap buku..(tak semestinya Grolier saje, buku2 lain pon buleh mengikut kemampuan dan kesesuaian)

2) Speak english frequently to her...lantaklah english aku kelam kabut pon..lama2 dia paham jugak apa yang aku maksudkan...and she will try to reply in english too...biarlah dia mencuba kan...

3) Spend one day at least 5 minutes reading session with her...Kalu aku, aku akan biarkan dia baca dulu..kemudian aku akan baca ayat yang sama dengan penuh emosi dan berintonasi..kekeke...so dia pon mengekek tengok aku membaca so dia akan lebih bersemanagt baca ayat seterusnya...

4) Let her watch cartoons (english one) but of course dalam quantity terkawal..(syaura kadang2 overdose jugak!) tapi Syaura banyak belajar conversation in english melalui cartoon..cthnya "It's awesome!" tuh aku pon tak pernah ajar..kekeke...Diaorang memang macam sponge..senang and cepat tangkap!

5) Hantar ke Tadika yang berbahasa perantaraan English...(I'm not saying TADIKA KEMAS is not good)..bukan apa bila teacher hari2 cakap english dengan mudahnya dia terdedah dengan pengunaan words english...Tadika Syaura memang basic language english walaupon islamic...evne hafalan meaning ayat-ayat al-qurannya dalam english..so Alhamdulillah nampak impaknya=D

Apalagi yek..nanti2 aku update lagi kalu teringat...anyone nak share other tips?silakan..

16 comments:

Ms Lola said...

Ni alasan aku pulak:
Lepas bali keja, boleh lg nak telek anak. Tp, memandangkan dia dah pi sekolah, takkan kat umah pun aku nak tekan lagi? Mau meletup anak aku tu kang. Tp rasa agak terkilan jugak hantar pi sekolah ni pasal, dia pi campuq ngan budak 4 thn!!!!!! Kalau part IQRA tu, dah brp kali kena repeat dah. Kesian la anak aku yg baru 3 thn itu......

Fara said...

boleh di praktikkan ni :)

maidatul said...

salam kenal...seronok dgr citer anak kecik nie dgn ibu die yg sabar...nti leh tunjuk ajar Mai pun ada anak 3thn 6bln gurl...kesabaran agak tercabar bila mengajarnya...:(

Mommy Harith Hannah said...

Mi,
Kitorang plan nak anta Hakim mandarin skool next year... Meaning, aku kena extra hardworking laa tang english & Islamic...

dekiru kana... hmmppphhh...

~Umi.Sufira~ said...

Ms. Lola--> Ehhe..saya tak tekankan homeschooling waktu weekdays...nak semnagt buat masa weekend sebab weekdays tuh ajar utk buat homework n reading session aje..BTW, saya pon rasa 3 tahun macam awal sgt..hehe..sebab tadika 5 thn and 6 thn pon ada yang dok repeat benda sama..tapi takpela maybe pendedahan awal kat Sofea..Syaura 3 tahun dok golek2 lagi..kekeke..

mamaDhea said...

erm, aku tak plan lagi nak hantar dhea ke skool.. apetah lagi nak curi masa utk home-skool kan dia.. sbb, mak mmg tak cukup masa.. huhu.. 2hands for 2kiddies..

btw, cara aku ajar dhea adalah secara spontan & using things yg ada di sekeliling aku.. haha.. tak mampu weih beli set grolier tu.. sbb aku tak konfiden aku bole commit.. ekekeke..

skrg ni anak aku tgh syok dgr lagu.. dgr 3-4kali, boleh hapal sebaris 2.. hahaha..

~Umi.Sufira~ said...

Fara--> Cubalah kot2 berkesan..

Maidatul--> Salam kenal! Gud luck dalam mengajar anak yer!

Aru--> Aku rasa dalam banyak2 nak ajar islamic yang paling payah kot(part ngaji esp)..kekeke..Gud luck kay!

~Umi.Sufira~ said...

Sha--> Owh ajars secara spontan pon bagus jugak..lagi cepat serap! BTW, ada satu masa tu pon aku rasa menyesal beli set Grolier tuh sebab aku tak komited terhadapnya..akupon byr ansuran je sya..idak sedepuk!Tapi jangka masa panjang nampak dia suka buku..tapi bukan grolier pon ok sha..asalkan buku=D

Hernee Nazir said...

Syaura dah blh hafal surah Yassin ae..trang ati sungguh..sjuk perut Mimi mngandungkn die..bgus la tips2 mimi nie..

Unknown said...

akak sekrg dah malas nak ajar aqil..sbb dia ikut mood la..tapi iqra tu mmg tiap2 hari dia belajar..bab eng part ni, dia dah pandai baca english but speaking kureng la...bagus la usaha mimi tu...semoga berjaya!!

Mummy Dasy said...

Bagus tips2 Mimi, wah terror syaura dah boleh hafal yassin. Mmg tul fakta yang no.5 tu, coz my niece anta tadika perantaraan english kat umah fasih BI dia lak yang ajar abang2 & kakak pastu fluent chinese, kat umah lak ustaz dtg belajar quran.

~Umi.Sufira~ said...

Hernee--> Bukan Syaura sorang boleh hafal Yasin..Suma student kat TADIKA tuh..kekeke..bezanya cepat atau lambat jelah..=D

K.Aja--> Aqil mesti bijak sebijak namanya..hehe..dulu last jumpa dia umur brapa bulan ek..cenonet lagi..hehe..Gambarimashou!

Mummy Dasy--> Hehe..suma orang wajib hafal Yasin kalu TADIKA Syaura tuh...mmm..betul kan point no. 5 tuh...lagi best buleh cakap chinese..hehe..

Rizza said...

mak ooiii malu den... apa la sgt nye saya ni...

saya tidak le buat homeskool seperti mamafiza atau nor (jepun)....

saya hanya ajar apa je yg boleh hehhe
hehheh

hanya luang kan masa 1-3 jam je (sebelah pagi je)... tu pun ikut masa dia bangun gak hehhe dan kerajinan dia pada hari tersebut utk belajar macam2

semoga berjaya !!

Unknown said...

utk aku.. toddler mcm nih.. bagi die blajar 10 bahase pon xde hal.. dierg memang cepat tangkap.. sng ingat.. kalau lagik byk masa die dengan xtvt die x kan ade mase nk pk bende2 lain.. mcm org cine... skool,swimming,music class,tuisyen,ballet class semua depa bantai.. sebab x mau bg chance anak terpk utk buat benda tah hapa2 kalau byk masa terluang

just my 2cents ;-)

Mama Liena said...

Harus dipraktikkan ni ..ckp omputih selalu kat rumah ...lama2 akan paham ..

Tak penah buat homeskool walaupun minat sgt baca blog2 mom camnih ..kena buang peranagai MALAS nih ..:)

~Umi.Sufira~ said...

Rizza--> Sis, memang sangat kagum taw! Sebab hassan kecik dari Syaura tapi knowledge dia lebih dari Syaura lagi..InsyaAllah saya jadi semnagt nak praktikkan..
Semoga kita sama2 berjaya!

Capt--> Aku setuju! In fact, anak2 orang berada siap kelas ballet, kelas bahasa and bebagai kelas lagi untuk toddler umur mcm syaura..Tapi jangan sampai terover udahla kan...tekanan jawabnya karang!kekeke..

Mamaliena--> Yosh! Gambarimashou!