Baca Dalam Hati~

Friday, February 27, 2009

Harini nih nak share lagi journey aku dalam mendidik ke mengajar sebenarnya kat Syaura.... Cabarankan? Bukan mudah sebenarnya...Seperti yang telah aku azamkan pada awal tahun baru 2009, aku nak ajar Syaura solat tahun ini. Method, dimulakan dengan hafalan bacaan2 dalam solat, and barulah perbuatan..

So malam tadi ajar dia buat satu rakaat untuk solat maghrib, dimulakan dengan niat, angkat takbir and so on... Sejuknya hati bila Syaura sudah hafal doa iftitah walaupun tajwidnya tunggang langgang and asyik terbalik je antara words musyrikin dan muslimin tuh...tapi dah ada bunyilah bacaan iftitahnya tuh....Al-fatihah pon dah buleh, surah ambil yang paling mudah iaitu surah Al-Ikhlas..bacaan rukuk pon OK..bacaan sujud pon OK..

Tapi itulah....satu je yang aku masih FAIL ajar dia..time niat tuh...niat in arabic kan buleh baca kuat tapi niat in malay tuh baca dalam hati..
Puaslah aku suruh, akak baca dalam hati ek!ikut umi tau...tapi tetaplah dia mengikut dgn suara kuat..argghhh!! susah OK nak explain baca dalam hati tuh macam mana kat dia...memangla dia tak paham kan?!

Soklan: Macammana dulu2 kita buleh pandai baca niat dalam hati ek?kekekeke...

8 comments:

Rizza said...

slow2.. lama2 dia akan faham

teruskan usaha & syabas!!

Opie said...

mula2 nih die tak paham lagi kot...tp insya allah nnt2 okla tuh bile die dah paham...hehehe

faisyura said...

hehe aku rase dulu sbb susah nk phm cemane baca dalam hati, ayah aku suh bace niat tp jgn bukak mulut.. so bunyi jadi mcm mmm mmm mmm mmmm camtula.. pastu ayah aku suh buang mmmm mmm mmm mmm... so jd lah bace dlm hati..
hahaha

and for testing, mak aku bg buku baru, suh aku bace dlm hati tanpa ade bunyi, and tnye aku blk ape aku bace..

~ As ~ said...

faisyura.. good idea la.. nak try la nnt utk Azam.. tu pun klau dia x tau apa tu baca dlm hati la...ekekeke..

~Umi.Sufira~ said...

Rizza--> La ni dok tengah kuatkan semangat uhu...

Opie--> Amin untuk kata2 Opie tuh...

~Umi.Sufira~ said...

Baid--> Tak sia2 aku buat post nih..ko memberi aku idea untuk aku ajar Syaura baca dalam hati..wa seronoknya!!thanks a lot Baid..muah muah!kekeke...

As--> Itulah. nanti nak try gak kat Syaura method tuh..:)

Ealyie said...

Mie.. jelesnya tgk syaura da belajar solat. Iris ni nak jugak la ngikut sikit2 tapi perbuatan jela..
pastu habis, sujud je mesti tadah tgn baca doa.. 2 kali sujud, 2 kali doa.. 3 kali sujud 3 kali lah doanya.. kekdg nak gelak pon ada.. aku tahan kan jerk, xkan kecikkan ati dia..
errr, dia tau kecik ati ke???

~Umi.Sufira~ said...

Ealyie--> kekeke..bijaknya iris..usahlah dibandingkan iris ngan syaura yang bertahun2 lagi tua dari iris tuh..kekeke..tiba masa ntah2 iris lagi terror!Alah Syaura yang tua tuh pon tak tau baca dalam hati, iris yang kecik tu taktaulah pandai amik hati ke tak..(relevankah? kekeke)