Susah Nak Carik Mak Sekarang!

Thursday, September 10, 2009

Sejak akhir2 ni, atau dengan kata lain sejak era baru ni aku perasan susah nak jumpa anak2 yang memanggil ibunya 'EMAK' ataupun 'MAK' macam aku...Even anak2 aku sendiri pun aku ajar panggil aku 'UMMI'....seriously most of my cousins ajar anak2 mereka panggil 'MAMA' or 'MOMMY'...yang lain2 tuh panggil 'IBU' or 'UMMI' kan...kenapa ek? Rasanya lama2 pupus tau panggilan 'EMAK' atau 'MAK' tuh..kan kan..Panggil Emak tuh macam terasa 'lama' sikit kot...kekeke...

Zaman2 sekolah dulu yang sebaya2 ngan aku lah, aku rasa macam ramai juga yang masih panggil 'MAK'...anda panggil apa?

28 comments:

Unknown said...

aku panggil mak aku 'mama' so secara tak langsung aku ajar anak aku panggil aku 'mama' gak.

dulu2 teringin nak guna 'ibu' tapi aku panggilan 'ibu' tu terlalu tinggi nilainya. aku tak layak rasanya.

IntanSham said...

aku panggil mak aku 'mak', tp anak2 aku ajar panggil 'ibu' sbb mcm syahdu giler panggilan ibu tu... aku suka. eh tp ada sorang kwn aku dia suh anak dia panggil dia 'mak' sbb dia kata senang,cpt je budak blh panggil compared nak panggil ibu ke ummi.. btol gakkk... aina, setahun 6 bln baru aku dengo dia panggil 'ibu' dgn betul.. hehehee

JaNnAh said...

aku panggil 'mak', anakku diajar umi, tp kan sepupu aku lg best! panggil mak ngan bapak tau.. haaa.. jawa gilerr..

MS said...

aku panggil ummi untuk bondaku tercinta, taknak anak panggil ummi sebab ummi hanya satu ha ha "ummiku'

kekadang gatal je suruh adib panggil aku "mommy" tapi dia dah suka mama looo

cysev3n said...

kecik2 panggil mak, as "mak".. tak tau sejak bila kitorang gedik sendiri panggil "mama".. tp "mama" still bahasakan diri dia "ibu" ataupun "ma".. kompleks tak? kekekeke..


as for me, "ibu".

NM said...

mak tetap dihatiku..
tapi skrg bahasakan diri mama..kengkonon nk nmpk lembut sketla..sbb sya ni kasar.haha

Hernee Nazir said...

vote for "MAK" hehehe

Ina Hashim said...

akak panggey mak akak 'mama' tapi anak² akak panggey akak 'ummi'

adik sebelah bilik nih soh anak dia panggey dia 'mak'

adik ipar akak pon sama gak gelarannya as 'mak'

Aliff Imran said...

arwah mak aku kitorg panggil MAMA..tp aku slalu panggil MA jer..huhuhh..tp musti berima la..
maaaaa...aaaaa
skang cik somiku panggil aku MA..dan aku bahasakan diriku sbagai MAMA untuk anakku..huhu

arwah mama aku dulu pantang anak² dier..or even anak buah yg kecik laa panggil mak..arwah nk sumer org panggil dier mama gak..

Unknown said...

MAK.... tp bahasakan diri sendiri kat adwan mama... heheheh moden skit kot... moden ker????

salzahari said...

dulu saya panggil arwah mak saya = mak. MIL pun mak..

dgn anak saya, saya tingin guna "ibu". walaupun setahun 4 gitu baru Aliah leh sebut ibu yg lengkap..saya puas hati gak sbb lain dari yg lain bila org lain sebut mama. tp skrg kalau org panggil mak pun, sedap lg!

Diana Sulaiman said...

i panggil mak i 'mama'.. so anak2 dah same la jugak panggil 'mama' jugak...

mungkin kite kene ikut ape kite panggil mak kite dulu kot... so secara tak lansung akan terikut jugak...

salam kenal... boleh tukar link???

maya amir said...

aah kan? my kids panggil bbsitter derang mak.. sib baik, leh kekalkan lagik panggilan tu sbb derang panggil i mama...

necchan said...

betul tu mi, mmg dh jrg sgt jumpa org guna "mak" zaman skrg ni. hehe. setakat nih aku br jumpa sorg je (kohai kiter) yg bahasakan dri dia "mak" kat anak dia.lain sumer "umi", "ibu", "mama", etc..

aku dulu pon pening gak nk guna yg mana but since mak aku "mak" n MIL aku "mama" (yg aku hanya panggil "ma" sbb tak biasa..ahah) `terpaksa`lah guna "ibu", konon nk cari kelainan.
sudahnya affan hanya bleh sebut betul2 dekat2 2 tahun gak tu, tu pon smpi skrg dia masih belum nk panggil. hanya bila `kecemasan` je tau mi..setakat sebut2 gitu naklah dia. haru! padan muka aku..haha..

yappari kalau nk anak2 mudah sebut guna "mama" atau "mak" saje..hehe..byk2 tu aku rasa "ibu" lah kot yg paling payah. :p

Fid said...

i panggil emak i MAk
but i admire MOMMY so anak i panggil i MOMMY
tapi masa dia kecil2 dulu time bb dia panggil i MIMI
hahahaha

Mama Liena said...

Akak panggil mak , tapi anak2 akak panggil akak 'Mama' ..tatau nape mungkin ikut peredaran zaman kot ..heheh

siti noriza saleh said...

siti pun panggil mak siti "mak"...tapi, adik siti yg bongsu je panggil "ibu"..pehal ntah...he he he...masa tgh preggy, siti nak biar anak siti panggil siti "umi",..tapi, husband kata, sebb siti ni penuh ngn ciri "keibuan", dia kata lebh sesuai panggil siti "ibu"...hik hik ik...ciri keibuan konon.....

Nur said...

akak pun panggil mak..tp yana panggil akak 'umi'..yelaaa dah bapaknya panggil 'walid' takkan nk panggil mak jugak kan??tak 'in-sync' gitu..hehehe..

bbsitter yana lak dia bahasakan diri dia 'mok'. masa memula dulu janggal juga nk panggil dia gitu sbb cam sama taraf dgn mak kita lak..

lia said...

lia panggil 'mak' utk mak lia...
lia bahasakan 'ibu' pada Amsyar tp Amsyar panggil lia 'mamak' @ 'mak' ikot mood dia... 'ibu' masih xlulus d lidah nyer huwahahahaaa...

izzahazfar said...

zah masa kecik2 ibu zah ajar zah panggil dia mak...then bila zah dah pandai cakap...ibu kata zah request kat dia panggil dia ibu,....so till now zah panggil ibu..

but..anak zah,zah bahasakan bonda..hehhehe entahlah kenapa...rasa unik dan lebih lekat dihati..tu suami la yg suggest..

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Akupun merasakan 'IBU' tuh macam tinggi nilainya..:)

Intan--> Yerlah 'IBU' tu pun syahdu bunyikan..mesti first time ko dengar anak ko panggil ibu terasa syahdunya..

Umi Nawfal--> Terasa laki aku...sebab dia panggil mak n ayah dia "MAK" "BAPAK"..kekek..tapi takpe dia memang JOWO pun..:P

MA--> Kira taknak share la yer..

Cik Yan--> Rrrr sangat kompleks..kekeke..

~Umi.Sufira~ said...

Lin--> Buleh tukar lak yer..!kekeke..

Hernee--> Sama!:)

Kak Ina--> Itulah tapi susah dah nak jumpa kan...:)

Mamanoa--> Saya syahdu membaca komen mu itu!

Mamaadwan--> Kira modenla kot....sekarang rata2 panggil Mama..:)

~Umi.Sufira~ said...

Sal--> Samalah kita both mak and MIL kita panggil mak!:)

Diana--> Tak juga..saya panggil mak tapi saya suruh anak panggil ummi..ikut arab gitu..kekeke..

Salam perkenalan...thanks yer sudi singgah sini..:)

Fauzi-Maya--> Oh mana buleh panggil sama..tercabar lah kita nanti..:P

Oja--> Takpe slow2..nanti dah besar sikit petahla dia sebut IBU...kecik2 nih memang susah sikit..Walaupon 'IBU' paling payah tapi sebutan IBU tu yang paling syahdu kan....tak caya cuba ko nyanyi lagu Ayah dan Ibu lagu sudirman tuh..wah leh menitik air mata..

Kak Fid--> Panggil MIMI kak Non? dah macam panggil I dah tu...

~Umi.Sufira~ said...

Mamaliena--> Ikut peredaran zaman lah tu..rasa2 lama2 pupus kan panggilan MAK tu..kikiki..

Siti--> Yerlah tu penuh dengan ciri2 keibuan...air muka siti pun lembut gitu...:)

Kak Nur--> Tapi ada jugak tau yang tak in-sync gitu..my fren anak dia panggil dia Ibu tapi panggil ayah dia papa..kekeke..

Lia--> Kekeke..panggil Mamak tuh yang mahal tuh!:)

Izzah--> First time akak dengar orang panggil 'BONDA' tau...wah sungguh kagum gitu!:)

Ana said...

ana panggil mak..lidah org kampung kann..bila dapat mak mentua yg dipanggil mama..aduhh..mula2 tue rasa cam terbelit lidah tau..tp lama2 dah terbiasa laa..
cuma mmg dah berangan dari kecik bila ada anak nk suh anak2 pggl umi..sebab rasa cam lebut gitu..betul x mimi?? hehehe..

pearl said...

anak2 aku panggil aku IBU.. tapi ayahnye di panggil 'PAPA' hahaha tak match langsung kan.

Idea datang panggil ibu ni, ada satu hari aku jenjalan kat jusco tmn u, and tengah sarat2 tuh, masa turun escalator, aku terdengar seorang kanak umurnye 3 tahun kot, dari jauh dia jerit "ibuu..ibu..ibu"
so aku rasa mcm sweet je panggilan ibu tuh.. so start from that moment, aku nak anak2 aku nanti panggil aku 'ibu'
hehehe camtuh la ideanye.. walaupun tak sehati sejiwa kan..ibu vs. papa

My_Aqeelah said...

ku panggil mak ku itu 'mak'.

dan aqeelah pun ku bahasakan diriku 'mak' jugalah....
cuma en.suami tak prefer dipanggil bapak. so dia kami panggil 'abah'.

~Umi.Sufira~ said...

Ana--> Hihi..terbelit yer lidah panggil Mama..yerlah alau mimi pun terbelit....sebab tak biasa..Ummi agak lembut..tapi sungguh tak sesuwei je ngan diriku ini;P

Wani--> Ibu ngan papa memang macam tak match sikit bunyiknya..tapi yang penting tetap sehati sejiwa dah cukup kan..:)

Naz--> First rakan blogger yang aku jumpa panggil 'mak' tau..samalah aku bahasakan diri mak n ayah aku.."MAK" dan "ABAH"...:)