Cabaran Ramadhan Tahun Ini!

Thursday, September 10, 2009

Dah hari ke 20 kita berpuasa yer...sekejap ajer..Ramadhan tahun ini memang menguji mental dan fizikal aku...Kerja luar biasa yang aku pernah ceritakan membuatkan aku kena datang kerja hari Sabtu dan cuti Merdeka! ...pergh..Memang leh claim OT tapi datang OT adalah yang paling pelik buat aku...setahun tak sekali OK...bulat mata budak2 ni aku datang kerja kuikui...Pernah juga berbuka di syarikat..

Hari2 yang bz nih memaksa aku untuk mencurik2 masa untuk mengepam...pernah beberapa hari aku tak rehat langsung....rehat pun tika curik waktu 5-10minit untuk berblogging....semuanya sebab aku nak kejarkan waktu balik on time..untuk prepare juadah berbuka pulak...Hubby pulak bulan puasa balik pukul 5..terpaksalah tunggu aku keluar 545...sementara tuh si dia pergi ke Bazaar untuk beli kuih muih seringgit 2 buat tambah juadah berbuka kami....nama je waktu kerja habis 545...tapi biasanya 610 baru dapat keluar..

Sampai rumah 620 berebut pulak nak masak....Adalah dalam 20 minit untuk full concentrate sebelum Si Sufira sampai rumah...Bila Sufia dah sampai kenalah layan ngempeng sekejap....tapi Alhamdulillah dalam kesibukan dan penat2 tu pun masih sempat masak juadah berbuka puasa sendiri...dapat jugak layan tekak sendiri yang nak makan macam2 nih....Waktu berbuka, sokmolah terbabas ke waktu berbuka Selangor tu kan..rugi betul...nama je dok Johor...

Siap berbuka solat semua, memang aku ambil masa dari 8malam sampai 820 untuk nenenkan Sufia puas2 sambil tengok2an homework....sebab lepas tuh aku nak ambil masa sikit untuk diri aku sendiri....hubby most of the days akan ke masjid....aku memang berkeinginan sangat nak terawikh di masjid..tapi tulah takde sape nak tengokkan Sufira berdua nih...Sufia kalau dah ramai orang dia akan jadi dua condition, sama ada jadi koala bear melekap ajer..ataupun main tak hengat (cth:panjat tangga)sampai umi dia tak senang hati...

Alhamdulillah Ramadhan tahun ni walaupon menguji fizikal dan mental tapi masih ada ruang untuk beribadat sekurang2nya lebih baik dari tahun lepas...tapi Ramadhan tahun ni memang akan aku kenang sampai bila2...sebab kesibukan kerja ni menjadikan Ramdhan aku 'special' dari sebelumnya..:P

10 comments:

Unknown said...

takpelah roza. jaga anak pun ibadat jugak.

IntanSham said...

btollah tu beb... bulan puasa nih, melatih kita jadik lebih sabo dari biasa...

~Umi.Sufira~ said...

Zety--> Dapat buat kat rumah pun jadilah...kan;)

Intan--> Tapi kadang2 sabar tuh tak sabor jugak jadinya...kekeke..

~ As ~ said...

aku pun x dpt gi terawikh masjid...maid aku lari takde tgk azam..

~Umi.Sufira~ said...

As--> Maid ko lari ke? Apa cerita? Ke aku yang tertinggal kapal!

nonie said...

wah respectla... dengan kesuntukan masa sempat lagi masak juadah berbuka hari2... nonie yg masa flexible ni pun masak ikut mood... my mood & the kids mood... sbb balik tiap2 hari kena pick up the kids dulu... dgn derang berdua, kdg2 tak senang hati nak masak... kejap2 si kakak picit adik, kejap2 adik merengek... cik abg nak tolong pun 6.45 baru dia sampai umah... so, mood membeli jerla yg selalu ada huhuh....

JaNnAh said...

mmg terer ko mimi, dlm terkejar² sempat jugak masak kan? sumer yg ko buat tu ibadah tu mimi..

~Umi.Sufira~ said...

Nonie--> Takpe...mana yang sempatlah kan..kalau anak2 meragam memang susah juga nak masak...Mimi rasa tak banyak pilihan kat bazaar tempat kitaorang tuh plus malas nak berebut2 ngan orang nak beli...masak sendiri lagi puas hati:P

Umi Nawfal--> Harap2 dapatlah pahala ibadah..amin:)

siti noriza saleh said...

ok jge...kene siti, kita sujud, dia leh dok blkg kita...dia ingt kita nak ajak main kuda2 agaknyer..hu hu hu...paling byk, dpt 6 je....kene hubby keje mlm, lansgung tak dpt...wuaahhh

~Umi.Sufira~ said...

Siti--> Senang je ubatnya tuh...bagi kat dia adik..kalau dah kenyang n tak ngantuk nanti dia sibuk main ngan adik dia...kurang sikit kacau kita..

P/S: Mimi bagi mainan and suruh Syaura layan Sufia..kekeke..