Why I'm still here?~~

Friday, October 31, 2008

*Me n my anak buah during our birthday party this year*

This entry is about 2 years celebration, me, myself working in current company!ahaks! So the tarikh keramat is tomorrow 1/11/2008. How fast time flies! Dah dua tahun dah...This is my second company...I'm working in small, tiny France manufacturing factory. Previously with Japanese company (hopefully no more working atJapanese manufacturing company after this. Tak tahan wooo with a lot of things)..salute sama saper2 yang bertahan lama di sana(Japanese company)...

Here I am the only female engineer. 85% or maybe 90% of the workers are male. Bila orang tanya aku kerja mana..aku suka jawab kerja kilang je...and most of the replies "Oooo kerja kilang ke? kerja kilang pon OK lah..banyak OT kan..sekarang ni budak2 memang suka kerja kilang"..so biasanya aku akan balas ngan senyuman..bukan hina pon kerja kilang kan..Even manager pon kerja kilang..hahaha..then of course orang yang bertanya tu mulalah pandang rendah..muda2 biarlah belajar betul2 bla bla bla..

So setahun yang lalu hubby kerja satu tempat ngan aku..guess what? dia tak tahan...cabut gi kerja tempat lain...Even senior2 yang masuk sblom aku masuk sini ramai dah berhenti tinggal aku sorang je...nipon sorang lagi engineer masuk selepas aku nak berhenti..Why? Syarikat kecik engineer tak ramai, masalah banyak so banyakla kerja...banyak nak kena buat...tak tahan cabut le..

But Why I'm still here? walaupun gaji aku kat sini seciput je nak bandingkan kengkawan japanese grade yg lain..yang ramai dah berhijrah ke IT support aku masih di sini....hehehe..banyak yang aku risaukan kalu nak pindah kerja tempat baru..

First sekali aku risau tak dapat pumping utk Sufia lagi...Yelah kalu pindah tempat baru taktau mana tempat yg sesuai nak pumping...nak curik masa lagi...tak tentu aku dapat tempat kerja macam sekarang ni...waktu rehat pon ikut suka aku(teringat terkejar2nya aku kt company lama dulu kejarkan waktu rehat)..tak tentu ada pantry lg(walaupon ada choice utk beli coolers and chillers)..tak tentu dapat klik yang memahami etc..

Then, aku memang rasa serasi ngan bos aku sekarang...boleh dikatakan tak pernah marah aku..(syukur..) bagi aku appraisal yang paling best! Selalu belikan omiyage kalu dia balik jepun(company france tapi boss japanese ehhe) boleh dikatakan sukati akulah nak wat camne pon asal quality OK..Then yang lain2 tuh minor reasons la....takut tak jumpa member2 yang best macam sekarang...Plus kat company ni walaupon banyak kerja (bila time takde kerja relax banget)...aku still boleh googling n blogging (ngular le tuh)...aku boleh balik awal hari2...asal public holiday company aku mesti amik punya..tuh yang syok..

So even keliling aku nih jantan2 belaka(kena kuat semangat ooo keja ngan depa nih!) maybe aku still akan di sini sampai umur sufia 2 tahun nanti sekurang2nya...sabar jelah kan walau apa dugaan melanda ahaks!

HAPPY 2 YEARS CELEBRATION FOR ME!

13 comments:

Mommy Harith Hannah said...

Naper ekk, org kalau tau kite keje kilang, sure ingat kite nie "operator"? Patuh, terus air muka berubah, ala2 pandang rendah kat kita... Aper, hina sgt ke keje kilang tue? Rezeki halal what?

Aku pon dah byk kali kena mi, dulu laa...

Lenkali, ko jawab laa mi, "Saya Operation Manager kat kilang tue.." hahahhaha....

sayangibu said...

happy anniversary (blh kata anniversary lah kannnn)...tpt lama..dah buat kita selesa kan..tu yg penting,bile selesa,mood utk kerja pun ada. sebut psl keje kilang,sblm kite jadik cikgu pun,sempat 2 thn keje kilang. jadik chemist..tp mmg bile org tanye,kata keje kilang..org mmg akan reply mcm kat roza lah. bile dah jadik cikgu...org tanye,ngajo sek ren ke men? jwb skolah rendah...ooo ok laa tu kan,cikgu byk cuti,lgpun skang dah susah nak carik keje. mcm hina jek ngajo sek ren nih..kite senyum jek laa...nak aje ku balas..sek ren ke men ke..gaji sama jek..ikut level degree lah..lagi best sbb x pening2 pale,anak murid budak kecik..hehehee

Che Lin said...

aku pon penah kena, ru. tapi aku maleh amek pot. ikut le nak cakap apa pun. yang tak tahannya, parents aku pon kena.

"anto anak2 masuk uni, sampai ke nihon, keje kilang je?"

adakah dorang ingat aku & adik badik aku tak grad uni --> jadik minah kilang atau sememangnya pandang rendah orang keje kilang. huhu~

mi, gambare!!

it me said...

he he aku pun keja kilang..

~Umi.Sufira~ said...

Aru, aku rasa asal depa tengok pompuan kerja kilang tu mind set ckp operator kan...ala sukatilah depa nk ckp apa...takde operator kilang takde la kot barang2 kat umah tu...even katil pon dibuat kat kilang..hahaha

Sayangibu, ahaks bolehla kira anniversary!thanx...loh tang cikgu gitu pulak jawabnya..apa pulak bezanya sek rendah ngan menengah...bagi saya cikgu lah pekerjaan paling mulia..takde cikgu takde saya jadi mcm skarang ni...tak kiralah menengah ke rendah..dah la susah nak jadi cikgu sekarang ni...ignore jelah cikgu...

lia said...

jgn pdulik mimi apa depa pndang kalau keje kilang....
bagus apa keje kilang... meningkatkan ekonomi negara....

shafa said...

Bukan senang keje kilang nie,kita pun kje kilang gak. Biar laaa org nak kata apa pun janji kita happy. Kje kilang mmg penat laaaaa..bukan penat sikit byk penatnya...memang time rehat terkejar2 laaa. Xsemestinya tempat lain lagi bagus dari tempat sekarang...

Fid said...

ohhh itu dilema pekerja kilang hahahaaaaaaa

same feeling

huhuhu...i'm attached to japs co. more than 5 yos!Gila stress...skrg dah genkai...mou tamaranai!!!

~Umi.Sufira~ said...

Che Nor. tang parents kena tu la yang tak tahan...sian depa...kalu kita2 je yang kena takpe gak... aku rasa diaorang memang pandang rendah orang kerja kilang ler..hehehe..

Mama Adib, satu kapal ler kite...=D

~Umi.Sufira~ said...

Lia, betul2 setuju tuh!

Shafa, betul tuh..lagi ler kalu macam saya ni part ada problem kena tawaf satu kilang ke sana ke mari...(+ve nya bila penat berat bdn tak brapa nak naik hehehe..) selagi boleh tahan kerja kat sini kerja dululah sbb taktau camne nasib kat tempat baru kan...BTW, thanks for dropping by=D

Kak Fid, sungguh salute boleh bertahan sampai 5 tahun huhuhu...gambaruzo!kalu tak tahan sgt cabut je tpt lain..hehehe..

Mama Liena said...

Tup tup dah 2 tahun yer mimi ..nampaknye sama lar kite ..akak pun dilema sampai bile nak keje kat sini ...payah gak kalau too 'comfy' kat sini ..kalau tukar tempat plak , takut tak tahan plak ..kekekekek

~Umi.Sufira~ said...

Mamaliena tulah macam cuak je kalu nak tukar tempat kerja sebab macam dah terlalu selesa ngan keadaan sekarang kan...nantilah cari timimg yg sesuai..kihkih

siti noriza saleh said...

ha'ah...bab ni selalu kena.lg2 bila ada yg ckp, budak2 pompuan yg keja kilang ni, sosial sgt...dan makcik2 kat felda ct tu akan sibuk suruh ct sambung bljr atau jadi cikgu je dr keja kilang,..dan siap ada pertikaikan pasal hntran kalau minta lbh ckt hnya sebab kita ni keja kilang...