Bocah bocah!!

Tuesday, October 28, 2008

Hehehe...sesekali ngomong jowo! Bocah tu bahasa melayu nya anak...Ni dok nak crita bocah ku sorang yang namanya Syaura tu kan.... Raya pon dah sampai ke penghujungnya...so memang sakan habis beraya tahun ni....semalam layan lagi gi umah makcik ke Melaka n Muar...pergh...so sebulan beraya ni macam2 insiden la kan berlaku...especially anak dara aku tu...Nak kata malu tu taklah sangat tapi boleh tahan la jugak malunya...Beberapa insiden as below:

Insiden 1
Beraya ke Pasir Gudang, umah kedua...masuk2 je si Syaura"Umi, nak kacang!" "Eh, makan2 bukak kuihnya" kata tuan umah...3 minit lepas tuh..tuan umah pon sesama dudukla ngan kitaorang yelah baru sampai bontot pon belum panas lagi..yang si Syaura ni" Umi, nak air!"..aduh aku taktau nak buat muka camne..anak si tuan umah bangun le gi buat air..tak sampai 5 minit dari first request "Umi, nak air!".. makin kuat lak tuh..si tuan rumah cepat2 gi dapur check anak dia..Aduhai bocah! Aku rasa nak cellotape je mulut Syaura waktu tuh..

Insiden 2
Semalam ke Melaka..kira jauh jugakla dari Kulai kan...sampai2 baru duduk 3 minit.."Umi nak balik!"...grr..." Nasib baik tuan rumah jenis tak kisah...pujuk dia" Eh kan baru sampai takkan nak balik"..aku dah budget mesti si Syuara nak sebut ni..."Umi boringla..nak balik!" nasib baik ada kucing penyelamat keadaan..dah dia bz main kucing lupa dah pasal balik..aduh lega!

Insiden 3
Beberapa kali jugakla dia tumpahkan air umah orang...(yang ni ikut perangai aku kot har har har..) tapi yang tak tahan waktu pegi open house umah boss hubby, dia tumpahkan air secawan...dahla orang tengah ramai..abinya siap kena sound ngan tuan umah ni..."Ah, Yot balik karang ko jangan lupa mop lantai"..aduhai..haru!

Tulah kan nama pon ada bocah..macam2 ler peel nya bila kat umah orang..kihkihkih...bocah bocah!Lepas insiden2 tuh dah cakap baik2 siap2 dalam kereta, "kakak nanti masuk umah orang salam, kalu orang bagi duit raya cakap terima kasih, kalu orang tak keluarkan air lagi akak jangan mintak, jangan tumpahkan air ye..!" wah panjang u pesanannya kihkihkih...so drpada insiden2 ni dapatlah si umi ni belajar dari pengalaman kan...

18 comments:

Lin Chalo said...

hahaha.. budak2 ni mmg suka suki je tawww.. sian kt bapak dia kene sound ek.. klu saya g open house.. pesanan yg paling sy stress kt adam is.. JGN BUKA SAMPUL RAYA KAT RUMAH ORG YE.. KLU NAK BUKA, BUKA MASA DAH DLM KETE.. hehe..

Anonymous said...

mi, bocah= budak kecik..hehehe..

skali skala kita speaking jawa best juga.haha. (tp aku pon xpass gak, setakat paham je xbleh converse. haru btol.)

~Umi.Sufira~ said...

Mrs. H, hah yelah tu satu lagi pesanan...segan jugak yek kalu anak bukak sampul duit raya depan tuan umah..kihkihkih...nasib baik si syaura tak brapa nak bukak sampul duit raya! kalau tak makin bertambah panjang ler pesanannya..kekeke...

Oja, alamak salah translate pulak ye aku! kihkihkih..OK OK mesti ingat ni bocah = budak kecik...Aku pon tak paham gak..sikit2 je bolehler...=D

Mama Liena said...

heheh ...kelakar baca ...bebudak nih memang 'naive' ..jujur cakap segala yg terbuku di hati ..
Teringat Risa tegur masa makan spageti mama masak ..." Mama , apa mama masak ni ...tak sedap la ..ica tak moh ..." ..Iskkk2 haru gak kalau cakap kat umah org camtuh ...mau biru muka tuan rumah ...

faisyura said...

baru ku tau bocah tu budak kecik... aku reti kira je.. siji loro telu...

biasela roza, budak kecik mmg camtu... innocent gilee... aku kene take note ni.. hahah.. esok2 sng nk ingatkan si zaim... ;P

Zuraimah Ismail said...

kire okla tu mimi...kene die bantai mengamuk lagila haru... CT selalu la faced that with Anisah...this lil girl 'angin' banyak kuat...xtau nak buat ape kenkadang...time OK tu..mmg okla sangat...semua org pun suka...time puting beliung datang...masya-Allah...Allah jek tau..masalahnye...puting beliung tu selalu sgt dtg...angin sepoi2 bahasa tu...wohohoho adalah 3 out of 10 kut..

~Umi.Sufira~ said...

Mamaliena, betullah tu!Dibuatnya dia sound makanan tak sedap kat umah orang bukan muka tuan umah je yang biru..muka umi abi dia skalik kompem biru..hehehe..kelakar membayangkannya!

Baid, aku ni kengkonon tau rupanya silap sikit makna dia..hehehe.. Take note jangan tak take note baid. Pesan siap2 dalam kereta..tapi kengkadang yang kita tak pesan tu pulak yang dia buat..Unpredictable! hehehe...

~Umi.Sufira~ said...

CT, hehehe..iye ke? puting beliung ke? Si Syaura kalu datang angin dia lak orang tegur ke bercakap ngan dia, dia buat dek je...sampai kita naik malu..ngan muka muncungnya...Kalu puting beliung Anisah datang haru jugak yek nak melayannya..hehehe...

Ealyie said...

ala.. datang pasir gudang awat tak singgah umah kiter??? huhuhuhu..

~Umi.Sufira~ said...

Ooo Ealyie, kena mintak alamat siap2 sblom pegi ni..manalah tau umah ealyie kat maner..hehehe..nasib gak tak singgah kalu tak anak kita mintak air kat umah ealyie gamaknya..kihkihkih...

Anonymous said...

Oja. mimi mmg begitu. dah 6 tahun kawin bahsa jawa haram tak reti lagi. nak kata, dulu belajar nihonggo siap gi nihon suma baru 5thn je. dah boleh cakap. ini bila balik kampung aku je kitorang ketawa dia sengih je. kalau mak aku tanya dalam bahasa jawa dia senyum je. tak jawab. padahal org tanya dia tu. dah kena gelak beramai2...

YOT yang ganas

~Umi.Sufira~ said...

Wah, En. Yot! Ini kutukan secara terbuka dan 'membina' nih! Takpe takpe tungguler 4 tahun lagi..sape lagi expert.huh!

Che Lin said...

ahaha... lawak lak baca komen yot tuh. susah gak eh mi kawen lain suku sakat nih? hehe...
takpe... cabaran tuh! leh tambah lagi satu bahasa ibunda.
btw, yot keje dyson lagi ke skang ni?

~Umi.Sufira~ said...

Che Nor, aku ni dah biasa dah kena gelak kat kampung Yot..nak wat camne aku jawa dah celup..orang cakap jawa ngan aku, aku nganga jelah..kihkihkih...Aah Yot kerja Dyson lagi..nak kerja sini ke Che Nor? Ada vacancies utk vacuum designer nih!berminat habaq mai na..(aku yang tak layak sbb takde basic design hehehe..)

Mommy Harith Hannah said...

aku pon kena tau bahasa jawa nih... tp, seb baik mak ajied sporting, kalu cakap jawa, mesti dier translate kan utk aku... hahaha...

- aku yg xde initiative langsung utk belajar javanese -

aa, jeles nye korang jalan sana sini.. kami tak kemana2 open house pon kali nih, except mase awal2 raya dulu... so, xdelaa inciden2 best yg boleh dikongsi... hihih

~Umi.Sufira~ said...

Ahaks Aru, untungnya MIL sporting..aku nih pon malas gak nak blajar javanese..abih tu asyik terkena je kalu balik kampung yot tu yang nak kena tau gak tu..

Takpe aru, tahun depan Hakim dah besar, lagi dah terror cakap! Siap sedia ngan insiden2 yang tak terduga ahaks!

Che Lin said...

abang long aku opismet yot la mi. tu yang tanya. terpasan kat n3 mana tah dulu, ko cakap yot keje situ. ntah-ntah abang aku satu dept ngan yot. aku tak tanya pon dia dept apa. bagus tak adik dia? haha...

~Umi.Sufira~ said...

Che Nor, sape nama abang long ko tuh? (abang long ko kawin ngan kakak ko ye?)