Syoknya Raya! (Sg. Besar)

Saturday, October 4, 2008












Wah dah seminggu rasanya tak update blog...Memang raya ni bz yang amat sangat...Last minit terpaksa ubah plan nak balik Sg. Besar daripada hari Selasa ubah ke hari Isnin petang...Aku masih teringat bertapa kelatnya muka bos aku bila aku mintak cuti half day hari isnin tu...Dahla nak cuti sampai Jumaat kan..sbb ada masalah urgent kat ofis...meeting pukul 1130pg tu "Mimichan, kaerenaino!" (Mimi, ko takleh balik)sambil senyum simpul...tapi aku wat bodoh je balik pukul 1230 tu hehhe...
Pukul 3petang isnin bertolak balik Sg. Besar singgah sejam di dengkil buka puasa sampai kampung pukul 10. Perghh letih beb perjalanan dalam bulan posa..sampai kampung MIL demam teruk rupanya..sampai takleh bangun...kesian gile..rumah tak berkemas, ketupat belum anyam..kitaorang ajelah yang baru sampai plus dua adik hubby yang memang dok situ...2 family adik beradik hubby lain turn mak mentua depa...So nilah first time raya aku and hubby menggalas tugas penting, kemas umah, pasang langsir, belanja barang kat pasar (dukung Sufia tuh gi pasar), masak (dapatlah tunjuk skill masak daging ok..), anyam ketupat, isi kuih, dan segala minor2 benda..nasib baik kakak hubby balik esoknya dia masak ayam..ihi..

Raya paling bermakna sbb terasa sedikit memain peranan penting kat umah PIL kan...selama ni membantu sahaja...Alhamdulillah lps bawa MIL gi klinik tu pagi raya dia dah boleh bgn...Ntah kenapa aku rasa seronok sgt raya kt sg. besar tahun ni....maybe sebab first time beraya berempat, partly mabe juga sbb syaura turn tu 5 years old ikut bln islam as she was born on malam 1 Syawal, partly maybe sebab aku dapat masak daging kat umah MIL err ataupun maybe sebab aku bebas mengemas memasak ikut cara sendiri sebab MIL baring aje, ntahla nape tapi rasa syok habis...Thanks to hubby...Thanks God sebab aku dapat family mentua yang baik sangat terhadap aku..


Raya first dapat bersalaman bermaafan ngan mak bapak mentua ku, suami terchenta, adik beradik hubby..(aku memnag ngam gile ngan kakak hubby)...then berayalah kan...Kebetulan suma baju raya kaler purple kan (tak rancang langsung tau!) so sedondonla..tu yang tambah syok lagi tuh...

Perghh letih kan raya ni...You all letih tak? Mana ngan anak kecik lagi, beraya mendukung Sufia yang 8kg+ ke sana ke sini...letih bahu...walaupun bergilir ngan hubby...Saudara mara pun tak putus2 berkunjung ke umah PIL...ha raya kedua petang tu baru lapang sikit and kitaorang berkemas utk balik Johor as per planned (Baid, kalu ko baca entry nih, memang tak sempat nak kontek ko nak jumpa kat Sg. Besar hehe..bz Baid, ko pon bz sama kot..)Wokeh see some pics of us at PIL's house @ Parit 11, Sg. Besar...
Satu jelah yang sadis bila tengok Syaura menangis dalam kereta on the way back home sebab terpaksa pisah ngan Cik Irin(adik bongsu hubby) yang rajin melayan dia...sedih sangat gamaknya sampai ke Sekinchan dia menangis..poor Syaura..

10 comments:

Anonymous said...

Roza...biaq betul baju tak plan, tapi sedondon..fuuh..ingatkan dah planning awal2....what a really coincidence!

~Umi.Sufira~ said...

Wani, betul memang tak rancang pun...untuk family aku jelah memang beli kain sama..yang lain2 tu tengok2 ada gak baju ungu (even bukan baju raya 'utama' diorang)sanggup pakai sbb nak sedondon ngan aku sekeluarga ehhe!

faisyura said...

tulaa.. comey sume pakai purple.. ;) meriah sungguh..

hehe tula roza.. aku pon tak dan nk call ko.. aku travel beribu2 km dlm mase 2 ari.. penat sungguh... smpi sg besar dh kol 6pagi, terus beraya2.. hohoo time dh ptg tu mmg tak ingt ape.. ingt bantal tilam jee.. hahhahaha.. smpi kl.. terus ZzzzzzzZZZzzz hahah..

nway, slmt ari raya roza.. maaf zahir batin ye.. ;)

~Umi.Sufira~ said...

Tulah baid, takde rezeki nak jumpa...ko lagilah hebatkan sampai beribu2 km travel..perghh...aku yang baru berjalan dari Johor sgbesar patah balik johor pon dah rasa jauh amat...InsyaAllah baid ada lain kesempatan kita jumpa...

Mama Liena said...

Mak aii !! ..Rayo sakan sampai berbuah2 rumah ..Baguih anak mimi tak meragam sgt kan ..
Kalau anak akak , 2 ,3 buah rumah dah melalak dah si hero sorang tuh ..:)

~Umi.Sufira~ said...

Iye Mamaliena..tak larat melayankan mak pak mimi nya selera beraya...naik lenguh bahu...Sufia? ehehe..kalu nampak macam nak meragam je sumbatkan nenen...diam ler tu kekeke...

Zuraimah Ismail said...

so sweet....all in purple..:)waaa memasak di rumah MIL...bagus sungguh tu....:) kalo CT, takat menolong aje la...;)

~Umi.Sufira~ said...

CT, nak wat camne CT mak mentua demam takleh bangun..biras lain turn kat umah mentua depa..nak taknak terpaksa masak gak..hehehe..

sayangibu said...

huhuuu...mmg penat tul beraye..lagi pulak ada baby kan...dok hangkut segala macam brg2 keperluan baby. bile tibe masa nak kena mandikan laa pulak...hadoiiii...mmg penat.nasib baik anak2 intan pun x byk kerenah. si kecik tu kejenye nenen...tdo..tdo...nenen...hehehee

~Umi.Sufira~ said...

Yelah sayangibu, tang mendokong ke sana ke mari tu yang tak tahan...letih tu..

Tulah the power of nenen kan...bila nampak nak mengaruk je sumbatkan nenen tidolah dia..kekeke...tu yang best tuh...