Semangat 'pumping' & naik turunnya~~

Thursday, October 30, 2008

Alhamdulillah Sufia dah pon 11 bulan...means dah 9 bulan la aku berkecimpung dalam dunia 'pumping' secara aktifnya di tempat kerja, n part-time di umah..ahaks! Dugaan? Cabaran? perghh takyah cakaplah kan...(mereka2 yang pernah merasa memahaminya)..dengan supply drop, kekadang tak sempat sebab bz gilos, kekadang kena outstation, kekadang kena attend course, kekadang meeting lama berjela 'b' engorged, kekadang tertinggal pam kat umah dan dugaan yang agak besar bila penyakit mim alif lam sin MALAS melanda..hehehe..

Kalu time rajin, wah hati ni berbunga2 indah time pumping session tu kan..seronok je nak pi pump..tapi bila tengah malas..nak angkat bontot dari kerusi nak pi bilik meeting (tempat mengepam harian aku) pon Ya Rabbi malasnya...yelah dahla aku ni berahsia dari bos, lps pam nak kena panjat tangga gi pantry, kalu 3 kali session 6 kalila naik turun tangga..tu yang time malas tu malas nye....hehehe..

Mengimbas balik zaman2 malas masa Sufia 3-5 bulan dia night feeding cuma sekali, and aku alami masalah kebengkakan melampau, so time tu kena overtime ler pumping pukul 3, 4 pagi.. 2,3 bulan awal tu tengah semangat lagi, rajin nak bangun...dah 2 bulan hujung tu malasnya...bangun pun sebab sakit..pumping lebih kurang tido balik..hahaha..teruk kan aku?

Then stok merundum, so wah semangat tuh naik balik..rajin tak ingatnya..belum sampai session pumping dah sibuk tengok jam....bila tengok hasil tak banyak, wah tak sabar nak tunggu session kedua....weekend pon bagai nak rak curi masa nak pumping...lagi2 masa dekat nak posa tuh nak kumpul stok takut bulan posa nanti stok turun....rajinnya....wah wah terasa diri sendiri hebat tu..(perasan!) ahaks...yelah bukan senang nak rasa rajin ni kan...

La ni...stok masa bulan posa langsung tak kurang...pastuh dah dua hari anak daraku itu minum cuma 8oz je...aku rasa bila asyik nak bertatih dia letih so banyak tido) perahan harian suma jadi frozen EBM...botol utk storage EBM pon dah habis pakai, simpan pakai bekas dadih(haruskah beli lebih banyak lagi..)..hahaha...so guess what? penyakit malas aku pon datangle balik...selalu 3 kali pumping session ni dah kurang jadi 2...! takpelah layan la dulu malas aku ni....nanti jdikla rajin balik (boleh gitu?) hahaha..

So pumping mommies jangan le jadi mals mcm aku nih yek...ehehe..or any kata2 semangat buat aku yang tengah malas ni..silalah nasihat kan aku yek! ;0

20 comments:

Anonymous said...

Saya kalau mula nak malas selalu bukak SI.com baca post mommies nanti semangat balik...

Shada said...

pump mimi...jangan malas...hihihi.
nie supply tengah banyak.

seronoknya bila ingat balik saat mengepam, sebab masa saya kerja dulu ramai kawan-kawan yg turut serta jadi tak la boring, itu yang production susu sentiasa meningkat sebab happy.

~Umi.Sufira~ said...

Mrs A, yelah kan kalu baca crita mommies yang tengah bersemangat tuh boleh bangkitkan semangat kita jugak..nak kena rajin2 baca nih=D

Shais, Wah Shais seronoknya semangat pumping ramai2..kalu kat tempat kerja saya nih saya sorangla gamaknya...tu yang semangat tak menentu hahaha...OK Shais! Harus lebih rajin lagi lepas ni...=D

cysev3n said...

mak pun memerlukan pertolongan ni.. MALAS tak tau nak letak tahap mana dah..

la ni mmg pakat bagi Zeri yg fresh je.. makcik babysitter bagi cadangan gitu plak la kan.. makanya, mak tahan syahdu je la tengok stok tak bergerak2..

~Umi.Sufira~ said...

Cik_yan...den ingat den sorang je yang tengah MALAS..rupanya ada gang sama nih..hehehe...

Oooo bagi yang fresh aje ke..bagus kat Zeri..tapi camne lak Cik_yan control stok frozen EBM tuh? ke slalu jenguk2 kot2 ada yg expired..ehhe!

lia said...

mimi...
sila rajin2 kan diri anda ya...
jgn tergolek cm lia lak nnt..
ha3...

~Umi.Sufira~ said...

Lia, tergolek camne tuh! Oh thanks untuk kata2 semangat ittew~~

cysev3n said...

saya buat inventori.. la ni dah ada 2 peket total 8-10oz expired..

bukak je notes dalam handset ke apa ke.. lepas buat frozen, taip tarikh + kuantiti paket.. once dibawak turun, delete line tu.. hik hik..

Mommy Harith Hannah said...

Jgn malas mi!

hehhe, aku pon malas gak nih...
dah laa saikin hasil ebm merosot... seb baik ader frozen stok, leh membantu... tapi, xleh leka nih...

~Umi.Sufira~ said...

Cik yan, wah sungguh moden cata cik_yan control inventory..saya dok pakai cellotape ngan marker je..dah pakai tuh kopek cellotape tuh tampal cellotape baru..kekeke..sayangnye ada yang terbuang!(10oz banyak tuh..)

Aru! dah cuba buat2 rajin pon termalas gak..ahaks! Jangan leka2 aru...!(wah nasihatkan ko pulaks kekeke)

sayangibu said...

wahahhaa...cik puan mimi kite dah malas yer...mmg penyakit M ni berjangkit2 agaknya. kite pon tgh dilanda demam M nih.. marilah kite sama2 membanteras penyakit ini..kalo ada pil tahan malas kan bagus ek mimi ek???? hahahhahaaa...

Anonymous said...

Sayangibu...hahaha..kelakar tu pil tahan malas...macam pil tahan sakit lak bunyinya...kalulah ada saya orang pertama nak pi beli..kihkihkih...

mirah said...

mimi, nak nasihat pun kita pun tgh dilanda kemalasan itu. Tu psl production menurun. Apapun, sblm jd lagi worst, kena lah take action ni..
selamat mengepam utk semua k..

~Umi.Sufira~ said...

Mirah, ni nak up kan balik session dari 2kali to 3 kali nih...selamat mengepam utk mirah juga...hehehe

salzahari said...

wakakkaa...
alkisah saya pun mls sbb si kecik dah tak demand sejak2 dah tatih ni :( sgt sedih,dari 3x jadi 2x sekarang jadi 1x je sbb mls tgk stok dlm fridge tak gerak2..dlm4-5oz je dia minum siang.

~Umi.Sufira~ said...

Sal, nape ek bila dah tatih2 ni demand dia menurun..si Kecik saya pon sama..sejak dah tatih fresh milk saya tinggalkan asyik ber balance je... tu yang makin malas nak pumping..huhu...

salzahari said...

oho..taktau la kenapa.Sufira dah setahun ke?

em, paed.dah bising suruh FM..actually dah try tp tak beza pun.so skrg back to EBM fully! on top of that, Sal supplement her with tauhi, tofu & tempe (3T) :p. better than FM tak?

~Umi.Sufira~ said...

Sal, Sufia dah nak masuk setahun...Mmm... Of course lebih baik dari FM...tambah ngan 3T tuh bertambah2 lagi baiknya..kekeke...

lia said...

errr....
nape amsyar da tatih2 tp xde surut pon demand ebm dia ek?
xpe.... lain baby lain pe'el nyer

~Umi.Sufira~ said...

Lia, lain baby lain ragamnye...=D