Projek Penanaman Pertama

Thursday, November 5, 2009

Kami ni nama jer dah 4bulan lebih duduk rumah baru, tapi kalau orang tengok depan rumah atau lebih sesuai di halaman rumah macam orang baru pindah jer gamaknya...
Takde satu pasu mahupun pohon2 hijau menghiasi hadapan rumah kami...

Dulu masa di Nilai, ada jugak tanam pokok bunga kertas dan pokok cili padi..belum sempat rasa hasilnya dah pindah pula ke Johor....Makanya hubby sudah menyatakan hasrat untuk menanam beberapa jenis pokok di tanah sekangkang kera di depan rumah tuh...Betul2 sekangkang kera yer...Cangkul comel pun sudah dibeli...Antara pokok yang menjadi pilihan seperti pokok pandan, cili padi, daun sup err pendek kata pokok2 yang cemel2 ajerla...

Kebetulan malam tadi terjumpa beberapa bawang besar yang dah bercambah....wah apalagi bergegas je tanam di tanah...sudah dua hari nampak gaya semakin berkembang maju pokok bawang itu yer...wah wah kalau menjadi bila2 nak buat soto nanti kalau kehabisan stok daun bawang buleh cantas depan rumah...ekeke..

Kita tengoklah nanti sejauh mana kerajinan kami ni..harap2 penuhlah pasu2 depan rumah dengan pokok2 cantik lagi terjaga yer..:)

17 comments:

suret said...

caiyok2...wah mimi, semuanya pokok masakan tu..senang nanti bila nak masak, kasi cantas jer itu daun...pokok kari taknak ker..

hajarus said...

k.mimi kasi pos picnyer... nak gak tengok tahap kemajuannyer tu.. hehehe...

♥Hernee Nazir♥ said...

btul kate hjr..nk tngok gmbr progress kebun kcik mimi..hehehe

Zety Zin said...

aku yang dah bebebebeberap bulan (tahun?) dok umah sendiri pun masih tak tanam pokok. ngeee....

Fid said...

tanam bnyk2 ya nnt i pi makan hahahaha

nonie said...

hmmm nonie pun sama, lagila dah setahun lebih pindah... terang benderang lagi depan umah.. huhuh

salzahari said...

mimie yg baru 4 bln pun dah mila tanam..sal yg dah dekat 9 bln ni dok tanam rumput/ lalang je lagi! mushhaaa...tanah tu keras sgt.

Mummy Harith Hannah said...

Go green! Go green! Kesian kat bumi.. hehehe...

Siti @ nurie said...

chaiyok!,,siti memula je exctd, lpas tu, asal nak siram, kene buka grill, lecehlah....(kaw.perumahan siti tak bagussss sgt kalau pintu or grill terbuka-bahaya ssgt).....

Nur said...

akak ada pokok kunyit jer..ngeee...tu pun da nk layu da..panas sgt minggu lps (nampak sgt tuannya pemalas!). minggu ni pulak hujan je memanjang..hrp2 hijau blk la daunnya!amin...

zZana said...

cayalah,,pasni kak mimi dah buleh jadi president club green mommies la..hhehe

CT said...

wah...suka suka suka...amik gambar tau

lailasani said...

sila pos gambar nanti yee...

~Umi.Sufira~ said...

Suret--> Hihi..tulah tujuannya...kalau takde stok kasik cantas depan rumah jer...:)

Hajar--> InsyaAllah permintaan akan ditunaikan..:)

Hernee--> Hehe..janganlah sebut kebun..malu!

Zety-->Kehkeh....jom jom tanam:)

Kak Fid--> Alah cakap je..tak datang pon...;P

~Umi.Sufira~ said...

Nonie--> OK gak terang benderang..Umah kami asal lepa je mulalah tinggi rumput rampai..:P

Sal--> Kekeke..isk isk takpe sal...meh tanam dalam pasu!:)

Aru--> Go green!eh kalau rumput pun green juga..

Siti--> Haha..takpe nanti dah susuk rumah sendiri..pulun tanam puas2 kay!:)

Kak Nur--> Kekeke...hijaulah dikau..nanti leh wat masak rendang..:)

Zana--> Alamak! Dah ada nomination nih..ekekeke..

CT--> InsyaAllah:)

Kak Laila--> hahaha...takleh lawan pokok umah akak!;)

zailamohamad said...

Rajin US menanam ya..walaupon hanya pokok bawang tapi ianya amat berguna & boleh jimat duit ni;P
teruskan lagi penanaman anda tu;)

~Umi.Sufira~ said...

Zaila--> Laa ni dah up siket pada pokok lain..nanti US update kay!:)