Sekadar luahan di pagi Ramadhan~~

Tuesday, September 2, 2008

My Mom yang masih muda jelita(50) and my dad yang tetap macho(58)


Aku ni baru lepas sahur...Ehhe..Alhamdulillah Ramadhan menjelma lagi dan ini tahun kedua aku berpuasa dengan family aku sebab aku masih lagi tinggal ngn depa...My Mom and my Dad...Erkkk awatnya mimi tu dah tua2 pon dok ngan mak lagi..??mesti ada yang tertanya2 gak kenapa aku tak dok umah sendiri..even member2 yang tak rapat kat kilang tupun ada gak tanya soklan tu...Yang mana rapat kebanyakannya dah tau...Asalnya masa pindah dulu aku dah habaq dah.."Mak along tumpang dok umah mak dulu, nanti dah dapat cari umah along nak pindah"...sebab aku jenis dah biasa duduk sendiri...Dulupun masa kat Nilai hidup sendiri susah senang sendiri...tapi dah beberapa kali aku bagitau nak pindah..(siap dah dpt umah lg..) uhuk lain pulak jadinya.."Long tak payahla pindh..umah ni besar sape lagi nak dok sini..kalu nak pindah pun tunggula beli umah sendiri"...she said..abah akan diam jer..tapi bila tiba berdua je bercakap personal mulalah abah bukak suara.."Long kenapa nak pindah, kan dah elok dok ngan abah ni.." Itulah yang aku lemah...Kekadang aku ngan hubby dah firm dah ni..nak pindah! Depa pun macam bagi greenlight..tapi dalam diam aku dapat tau mak aku menangis lak..alamak! Payahnya..tak sampai hati...





Sama gak pasal hantar anak ke nursery, aku ni kalu boleh nak mak aku rehat aje..Dia yang beria2 nak jaga cucu..Pernah sekali tak berani punya pasal nak cakap depan aku sms..." Mak camne kalu along hantar Sufira gi nursery.." Mak aku boleh reply.."Kalu along lagi percayakan nursery dari mak terpulangla..."Erkk...sanggup tak sanggup..Aku tau kalau takde aku,hubby ngan anak2 aku kat umah tu depa sunyi...Yelah tinggal berdua je kan...Dah biasa ngan hilai tawa anak2 aku...bisisng mulut aku lagi...Kalau aku balik kg hubby..2,3 hari je bukan lama..bila aku sampai balik mulalah "Long mak terdengar2 suara Sufia nangis long"...sedih tak?So aku ngan hubby decide untuk tangguhkan dulu.....Tetap akan pindah bila tiba masanya nanti...





Takde masalah apa pun dok ngan depa ni..cuma tak dapat nak berdikari and kurang privacy kan..tapi mak abah aku macam paham kalau malam2 tu depa akan bagi space privacy utk hubby aku ngan anak2..biasanya aku, hubby anak2 layan tv kat ruang tamu depan..depa laki bini layan tv kat ruang tamu kedua..ihhi..mungkin some privacy utk depa gak...tapi tulah mungkin keberkatan aku ngan hubby menggembirakan hati orang tua...hati ni gembira selalu...aku lakibini pun makin bahagia...dan kehangatan kedatangan Ramadhan dan Syawal ni sama feel dia macam aku masa budak2 dulu...lagi2 part nak rayala kan..akulah ketua buat kuih raya kat umah tu..jangan tak percaya setiap tahun pun almond london aku buat sendiri..ihhi...Meriah!!Buka puasa, sahur pun memnag meriah..yelah ramai2 aku sefamili and mak abah...selera..!!Semoga pengorbanan aku dan hubby membawa keberkatan dalam hidup kitaorang...(walaupun aku tetap akan pindah gak nanti..)

Ini hanyalah sekadar luahan di pagi Ramadhan...

Salam Ramadhan!! Semoga Ramadhan tahun ni membawa berjuta karahmatan dah keberkatan!!

8 comments:

Zuraimah Ismail said...

Laaa duk nilai ke? Kat mana? Ct ni kalo dekat, memang nak jek duk kat ngan mak sendiri. Ye la, dah skrg tinggal dia dgn along berdua aje kat rumah. Risau dah kesian kat diorang.

Kg CT kat labu je...:)

~Umi.Sufira~ said...

Ct, dulu dok nilai kat Bandar Baru Nilai...sekarang dah pindah Kulai..ehhe... kalau boleh memang nak dok ngan mak sendiri.. syok kan... tapi takut lama2 hubby lak rasa tak selesa...kita memang OK aje..lagipun dah biasalah ct dok sendiri and berdikari..Lagi best kalu dapat beli and dok kat umah sendiri ;)

faisyura said...

hmmm... kite serupaaa... ;) cume aku lagi berbelah bagi sbb in law pun dekat sejengkal... takot terase berat sebelah... seb baik hubby phm, and tak kisah duk umah aku... sebab tak larat jugak nk ulang alik secara adil n saksama sejak ade anak ni kan.. tp one day, agree, mmg kene jugak duk sendiri bile tiba masenye.

~Umi.Sufira~ said...

Ye ke byed, mmm..ada gak gang senasib aku nih..nasib baik mentua aku jauh..oohh aku tak sanggup nak dok umah mentua..walaupun mak mentua aku baik giler..huhuhu...

Mommy Harith Hannah said...

isk, serba salah ekk mi... tp, somehow, biler dah berfamily nie, lagi best hidup sendiri, ader privacy.. mm, takpelah, besar barakah nya happykan org tua kiter kan (selagi suami kita pon ok).. takyah risau hal2 anak, sbb nenek sendiri jaga... :)

kami nie even tak dok dgn parents, slalu juga MIL dtg sini.. anytime dia kata nak dtg, kami jemput & hantar balek.. lagi2 la, Hakim cucu kesayangan (eventho MIL ader 50++ cucu).. mungkin sbb Hakim anak sulung kpd anak bongsu dier.. Mak aku still keje.. Insya Allah balek dr Haji thn nie, mak aku berhenti.. Time tue nnt boleh laa bwk mak aku slalu plak... :D

~Umi.Sufira~ said...

aru, itulah ada pro and con nya dok ngan parents ni...dari segi anak2 aku, memang terjaga betul..mak aku jaga EBM macam dia punya EBM sendiri kekeke...kalu petang siap sayang nak bagi takut terbuang... tapi tulah dah biasa hidup sediri dari asrama sampai kat nihon kan..tu yg rasa nak pindah..

btw, bestnya MIL slalu dtg umah...syokla hakim..mesti hakim pun sayang nenek dia sesangat ek..aa lepas2 ni boleh bawa mak sendiri lak...;)

Ina Hashim said...

mmgla best duk ngan mak ayah sendiri kan...nikmatnya...tapi lagi elok la duduk sendiri,rasa hidup sendiri, senang susah bersama...tak salah duduk sendiri tapi kena still kerap jenguk mak ayah so that diorg tak rasa terpinggir/sunyi,kan

~Umi.Sufira~ said...

Setuju tu kak Ina, cumanya tak sampai hati je nak cakap kat depa ni hehehe....