Penghujung Ramadhan~~

Thursday, September 25, 2008

Alahai sedihnya dah tinggal 5 hari lagi Ramadhan...Terasa cepat sangat nak berlalu tapi dalam masa yang sama ada kegembiraan nak menyambut Syawal tu kan... Aku nak jot down beberapa keistimewaan aku berpuasa tahun ni...

1) Sakit
Sebenarnya aku dilanda selsema selama seminggu harituh..Lepas baik selsema tak semena2 urat atas mata kiri ni bengkak, sebelah muka sakit and kepala berdenyut disebabkan urat mata aku tuh..mula2 ingatkan dehydrate..malam2 minum air banyak2..dah tido pon sakit tak kurang..dah macam migraine dah rasanya..dah 4 hari sakit tuh baru sibuk nak gi klinik..muka pon dah lain macam...rupanya doktor kata aku dah terkena jangkitan kuman akibat selsema harituh..dah sampai kelenjar bengkak+demam baru sibuk nak gi doktor kan..nasib baik makan ubat tak lama pastuh aku dah elok...first time kena sakit macam ni..tapi posa tetap terus..kepala senoneng pun siap juga 3 jenis kuih raya..kihkih..
Nota kaki: Kalu sakit cepat2 pegi doktor..

2) Susu
Inilah pengalaman baru seumur hidup berpuasa sambil menyusukan anak..alhamdulillah aku berjaya menempuh dengan jayanya..."kering" sikit2 tu ada gak rasa tapi tabahkan ajer...Susu pun menten ajer...Sufia also takde complaint menangis susu tak cukup or ape.. And stok before Ramadhan aku tu tak banyak berusik sbb bekalan mencukupi..Syukur..

3) Posa penuh
Rasa2nya aku macam posa penuh tahun ni...hehehe..Kalu betul inilah first time seumur hidup posa penuh OK selepas aku berumur 14tahun..Kalu tak ada je halangannya...waktu peknen pon tak dapat penuh sbb muntah etc. ...Kalu posa penuh tahun ni syoknya..Thanks to breastfeeding...

4) Berat Badan
Aku biasa kalu posa berat mesti turun punya....Tahun ni macam biasa turun gak..tapi bertambah2 ringan adanya kerana aku berposa dan menyusukan kot...hehehe...Aku rasa badan badan paling ringan selepas 6 tahun...ntah bila nak ringan macam ni lagi..tapi macam biasalah pagi raya karang pulun habis2an ganti balik berat yang hilang tu kan..kihkihkih...

5) Ibadah
Ohh tahun ni tak se"concentrate" macam tahun lepas..anak pun dah plural...kena carik timing yang sesuai kalu nak terawikh ke baca quran ke....yang kelakarnya tengah2 terawikh tu boleh pulak stop kejap nenenkan dia and sambung balik..hehehe..takpelah InsyaAllah kalau jumpa lagi Ramadhan tahun depan Sufia dah besar sikit semoga dipermudahkan...

6) Risau
Syaura exam...hahaha...pusing2 balik aku cakap pasal exam ni..inilah kerisauan aku Ramadhan kali ini....Harini exam bahasa Arab..nanti ada penyampaian hadiah and graduation day lak tuh...terselit ke nama anak aku kat celah2 list budak yang amik hadiah karang...

7) Harapan
Semoga aku berjumpa lagi ngan Ramadhan tahun depan... Azam untuk ajar Syaura berposa tahun depan....

6 comments:

lia said...

mimi...
mmg tahun ni terasa cepat betul Ramadhan ni nk sampai ke penghujung...
wpon menghitung hari sbb riso ebm amsyar xcukup hu3...

xtinggai pose g ek?
lia da cik 'P' so tinggai sudah la...

~Umi.Sufira~ said...

lia, hehehe...bf pun cik 'P' datang yer..itulah ek ikut orang..ada orang siap tak datang langsung sampai setahun lebih kekeke..rezki memasing..
Itulah cepat sangat rasanya...InsyaAllah ada jer rezki untuk Amsyar..;)

Mommy Harith Hannah said...

tang no 5 (ibadah) tue, aku pon cam kureng laa dr last year.. takpelah, jaga/bf anak pon ibadah gak kan.. hopefully next year boleh concentrate more terawikh... Insya Allah..

~Umi.Sufira~ said...

InsyaAllah aru, tahun depan bebudak ni dah besar sikit..boleh concentrate sikit kot...kihkihkih..

mirah said...

Tu lah kn, dgn ada ank kecik ni, mcm ni lah. Kekadang teringin gak nak g terawikh tp mmg payah lah kn dgn ank kecik, jd kena lah bt sendiri. Tp, bila ingat blk, jga anak pun ibadat, and suami pg masjid terawikh pn kita blh dpt pahala, lega sket..

Terawikh sndiri pn mencabar gak. Baru solat isyak pastu anak dh merengek. Mm kalau takat bg susu, tidur takpe. Ni sbb dia demam, meragam sket lah. Akhirnya smpi situ je lah.. Tp apapun moga2 hari2 terakhir ramadhan ni dpt sama2 kita berusaha manfaatkannya....

~Umi.Sufira~ said...

Mirah, betul tu...kalu nak terawikh kat masjid tu tak dapekler..buat la sendiri kat umah kekadang kalu hubby tak gi masjid buat ngan hubby..cuma kadang2 mata ni sibuk nak menjeling tengok si adik Ok ke tak..ada tanda2 nak nangis ke tak..tak concentrate sudah..ehehe..takpelah kan nanti bila kita dah tua mesti kita teringat2 zaman 'susah' ni..