Syaura-chan no hanashii~~

Friday, September 5, 2008


Saje nak test my anak dara about puasa and see her replies..hehehe..kelakar..

Dialog 1
Ummi: Kakak, ni bulan puasa. Semua orang tak makan tak minum..Akak takleh minum air coklat tau (her Dutch Lady 4,5,6 milk)
Syaura: Kakak puasa..
Ummi: OK, kalu puasa takleh minum air coklat..
Syaura: aah

5 minutes later
Syaura: Ummi nak air coklat
Ummi: Eh kan puasa mana boleh air coklat..
Syaura: Ala, minggu depanla akak puasa..
Ummi ngan nenek berpandangan..eeh..bila masa lak dia tau minggu depan tu..kekeke..I knew she just said it, she didn't even knew what does it means..ehhe!

Dialog 2
Syaura: Ummi nak coklat (biskut bersalut coklat)
Ummi: Nah...
2 moments later
Ummi: Kakak nak sikit coklat (acah dia ajer)
Syaura: Eh, mana boleh ummi kan puasa....Puasa mana boleh makan.. (Yang yer dia tengah lokek..pandai pulak jawab camtuh..keke)

Dialog 3
She caught her nanny yang takleh puasa makan..Penat nenek sembunyi2 mkn..
Syaura: Nenek tak puasa, tak baik tau...
Nenek: Kakak tu tak puasa...
Syaura: Kakak puasa...(padahal baru je lepas minum susu)..
Some moments later
Syaura: Kenapa nenek tak puasa?...
Nenek: Speechless...

macam2...haru dibuatnya..

Additional info
Semalam pagi sebelum aku bertolak gi kerja sempat jugak aku tengok satu rancangan tv tentang mendidik anak2 untuk berpuasa adalah pada seawal umur 5 tahun. Didik mereka untuk bangun sahur dan berpuasa. Kalau tak dapat nak puasa penuh puasa separuh hari pun tak apa. oleh kerana Syaura belum masuk umur 5 tahun aku rasa aku akan mulakan ajar dia by tahun depan ajelah...otanoshimi untuk ajar dia berpuasa pada tahun depan..tentu lagi banyak ragamnya..ekeke...

10 comments:

CT said...

waaaa pandainye speaking jepun..ct baru nak belaja2 ni...

lia said...

pandai nyer anak dara mimi...
he3 da pandai borak2 ni... msti geli hati bila dgr dia ckp kan...

sengih sorg2 baca post ni...

Rozamimi said...

ct, sikit2 je...ct belajar bahasa jepun kat mana?

Rozamimi said...

Lia, nanti bila anak dah pandai bercakap tak terlayan dibuatnya..kekadang dia boleh pusing balik apa kita cakap kat dia..example minum air kena duduk..kalu kita minum air berdiri dia pulak sound kita..kekeke...

Shais said...

salam,

pelan-pelan ajar anak berpuasa....

Rozamimi said...

Betul tu Shais, dia pun nampak belum bersedia and paham lagi:)

Mummy HnH said...

hahaha, tak tahan aku gelak, baca dialog syaura nih... kawaii... next year, ganbare mi!

Rozamimi said...

Itulah aru, geram pun ada kelakar pun ada..gambaruwa!

faisyura said...

hihi petah nye anak ko roza... geli hati aku... kalo aku dh mati kutu nak menjawab... kekeke..

Rozamimi said...

Baid, zaim belum bercakap lagi tu...kalu dah bercakap nanti nak ekna kreatif nak menjawabnya...kekeke...