First cookies, kuih suji~~

Sunday, September 14, 2008


*Semua bahan2 untuk 5 jenis kuih raya tahun ni*
Aku macam biasa setiap tahun aku prefer buat kuih raya sendiri...lebih berbaloi dari membeli rasanya sebab kuih raya nak kena banyak..family sebelah hubby besar..kalu nak beli tak cukup rasanya..(ker tak cukup budget..ihik)..lagipun aku memang minat buat kuih raya plus buat kek kot...sejak balik Mesia...lepas habis study..tahun pertama beraya dengan Syaura aku ingat lagi punyalah semangat nak buat kuih raya sanggup bangun pagi lepas sahur buat kuih raya...masa tu aku dera hubby gentel skali ngan aku..kihkih.... So untuk tahun ni aku beli terus semua bahan untuk semua kuih raya yang nak dibuat tahun ni..budget nak buat 5 jenis kuih tahun ni..beli bahan je pun habis RM150..So anggaran satu kuih RM30 tapi dapat dalam 120-150biji or more setiap adunan..OKlah kan...
So tahun ni plan nak buat cookies as below:
Kuih suji(strongly requested by my mom, outdated cookies)
Kuih Sarang semut (also outdated cookies tapi anak sedara suma suka)
Almond London (yang ni wajib setiap tahun)
Chocolate Chip cookies
Last but not least Cornflakes Madu..

*Inilah kuih suji yang Syaura gentel, wah minat aku turun kat dia nampaknya*

Harini dah siap satu cookies..Kuih suji...Kuih ni aku pun tak brapa suka..abih mak dah tringin snagt tunaikanlah hajat my mom tukan..Aku ngan Syaura je yang available nak buat kuih tadi..suma org lain bz...nenek ngan bisness nya memang dah lepas tanganla wat kuih raya...yang syoknya syaura pun join gentel sekali..(tak dapat nak amik gambar syaura sbb tanagn kotor)I'm quite suprised sebab gentelannya tu menjadi..siap tolong letakkan cherry kat tengah lagi..i...
Just wanna put the recipe here for my own reference..mana tau kalu buku resipi pusaka tu hilang boleh aku refer kat sini tahun depan..
Kuih Suji Mekah
2 cawan tepung gandum disangan
2 cawan tepung ubi
Minyak sapi secukupnya
Gula 1 cwn
Cherry yang dipotong..oh senang je..dah siap dah..

Next week nak wat almond london and sarang semut hopefully syaura and sufia baik2 je macam harini..senang ummi nak wat kuih..;)

17 comments:

faisyura said...

wahwah. roza.. sudah mule buat kuih rayaaa.. hebatnye koo.. syaura juga hebat! kalah aunty ni.. huhu.. aku tiap2 tawun tengok jee mak mak aku buat, kek pun hubby aku yg buat... hahah.. tawun ni ingt nk belajar buat satu kuih n satu kek.. baru semangat nak raye kan! hehe

~Umi.Sufira~ said...

Baid, aku lagi terkejut tau hubby ko yang buat kek ni!!sungguh ke baid..??Jarang2 lelaki buat kek tau! tapi kalu sekali depa buat mesti sedap..boleh belajar dari hubby ko nih..kekeke..=D

cysev3n said...

uhuks.. kita mmg tak pernah buat kuih sendiri.. tolong org buat ada la.. yg paling banyak -- tolong makan..

~Umi.Sufira~ said...

cik yan, tolong makan tulah yang paling syok...;)

Anonymous said...

wa..gamaknya aku nk buat juga le tahun ni, kalo larat..naik semangat sket tgk ko mie..hihi

~Umi.Sufira~ said...

Jon ja, buat kuih raya... nanti kuih yang lain2 siap aku upload gamba kasi ko semangat lagi ea!hehehe...

pearl said...

roza..biskut raya first ever aku buat pun biskut sugi..cuma resepi takde tepung ubi itu..aku buat 2 minggu sblm pose..saja testing..menjadi...la ni dah habis dah di makan...ada stok lagi biskut cornflake coklat...aku nak wat kek..tapi mencari pengayak tepung punyela tak jual kat kedai..hmmm....ada pun melalui website n mahal

Zuraimah Ismail said...

waaaaa syioknye ada kuih sarang semut...tahun lepas pregnantkan humayraa', duk tercari-carila sarang semut yg best...sampai ke sudah x jumpe..huhuhuh

~Umi.Sufira~ said...

wani, ala takyahla pakai pengayak kalau takde..kekeke..pengayak tu nak bagi tepung halus je..aku kalu tak cukup alatan aku hentam je..last2 jadi cuma tak perfect je..ehehe..

ct, tahun ni mehla makan kuih sarang semut che mimi buat..tapi kena datang umah le..:)

faisyura said...

hehee.. rozaaa ko jgn tak tauuu hubby aku tu mmg chef wan! buat kek tu mmg keje tetap dia tiap2 tawun.. siap kasik nenek2 kat kg time raya (nenek belah aku lak tuuu.. hahah)... aku tau pun pas aku kawen ngn dia sbb mak dia suh dia buat time pose tuu.. cm terbeliak jugak mate aku time tu haha.. akuuu jadi tukang kacau je kt dapur.. =P nnt bile dia buat kek aku updet blog heheeh..

~Umi.Sufira~ said...

wa..sungguh tak kusangka..baid nanti update blog letak resipi kek nya sekali yek..bila masa free aku nak cuba lak resipi hubby ko tuh..hehehe...

sayangibu said...

amboi rajinnya buat sendiri kuih raya...bagusnya...blh laaa kite dtg raya umah roza camni...hehehehhe

~Umi.Sufira~ said...

sayangibu, dok johor kan? Mehla datang umah...umah kite kat Kulai je..Thanks for dropped by;)

Shada said...

salam mimi,

dah start buat biskut raya...saya mesti nak akhir2 puasa kot.

~Umi.Sufira~ said...

Shais, mimi kena tunggu weekend baru sempat buat..tinggal 4hari weekend je yang ada sblom raya..terpaksala buat satu kuih yang tahan lama sikit awal..:)

Mommy Harith Hannah said...

waa, mimi dah start buat kuehh... aku pon dah start wat cookies mlm td, sampai kol 1 pg tau i tido you... hihih... sanggup ajied beli transformer, dier nak soh gak gune oven yg kami bwk balek dr nihon tue... aku dera dia, tolong ayak tepuk dgn gentel kuih gak..

even tak sedap mana, tp keseronokkan wat sama2, plus anak2 suka makan, pon dah gumbira, kan? :D

~Umi.Sufira~ said...

La aru rajinnya wat malam2..kalu aku mesti nak tunggu weekend..tak sanggup nak stay up..huhuhu...

Aah..dapat buat sama2 tu yang best..syaura pun suka kan..tu yang seronok tuh;)