Macam Macam Diaper~~

Tuesday, September 23, 2008


It had been quite some time since last I updating about my little Sufia...uhhu sian adik...So now I'm going to update about my mission of Fully Cloth Diapering My Lil Sufia ...Sadly saying this that I FAIL my mission huhu...sedih OK...reason why??as per below:


1) Not enough stash yet! current CDs stock are 3 BumGenius, 2 Happy Heiny's, 1 Blueberry, and one fitted diaper (cannot recall it's brand) only... Need to top-up some more to make it come true..


2) Some red lines appeared between my Sufia's thigh..especially when she active in her walker...this one i'm not sure what was the main reason...partly maybe I fit it too tight(tapi rasa dah longgar habis dah..)..partly maybe she also actively moving in the walker...So once it appeared I will slow down CDing her...Only on night time...


3) Nenek seem to "tak pandai" CDing Sufia..especially to put the inserts into CD's pocket, to fit it nicely to prevent leakage..


So I had decided to half Cloth Diapering my lil Sufia only on night time(she don't move much on night time,2/3 night time is her tido time) and weekends.. But whatever it is I still enjoying CDing my Sufia and I would like to buy some more after Hari Raya due to no budget le sekarang...Believe or not, it is good enough to save half of my budget for her dispo diaper even with half CDing her...syok kan...


Review on DRYpantz

So smalam I went to Giant to buy some goods and terpandang DRYpantz from Drypers. previously we were using normal Drypers dispo diaper 'M' size for her..macam best je pants type ni..almaklumlah jakun sikit selama ni tengok iklan je tak pernah pulak terpikir nak beli...so balik terus try tau..I chose 'M' size for her as her weight about 8.0kg at this moment,,so I think 'M' is suitable for her...tak ketat sangat tak longgar sangat...


Wah best yer...Jakun tak ingat...ngam2 jer kat perut and bom bom Sufia... selesa sangat2 nampaknya...nak pakaikan pun senang...sangat2 nipis....nak bukak lagi senang..just "zap" and koyak...Nampaknya ummi dah ada new dispo diaper untuk Sufia for her day time diapering and continue my Cloth diapering my Sufia during night time....Ok lah kan as I will try harder to full CDing you after I buy more CD yer...Orait terawikh time....see yer..matane!



19 comments:

Anonymous said...

macam2 ye citer diapers nih. ihi

kami alhamdulillah dh pon fully CD-ing sejak sebulan setgh lps, berbekalkan 9 set CD dan selai wetbag. boleh la, basuh 2 hari skali. (tu pon kdg2 ganbatta juga esp. bila hari hujan..xmo beli dispo nye psl..hihi). nak gi mana2 pon mmg angkut ke hulu ke hilir. tp hepi sbb hubby ku itu pon sgt2 puas hati xyah beli dispo mcm dulu (abis jimat pon seminggu abis 1000yen gak tau mi.)

yatto mitomete kureta. syok! rasa berbaloi usahaku itu. ahaks.

suggestion aku utk part nk mintak mak handle tuh, maybe leh masukkan insert siap2 kot. raku dia nk tinggal pakaikan..;) (i did the same for my hubby. hehe)

~Umi.Sufira~ said...

Wah ja...ala jelesnya aku...maybe nak kena tambah sikit jadi 9 helai baru cukup nak fully CDing kot...sedih tau..Kadang2 basuh tak kering...dah elok arrange tu tiba2 tengok2 tak cukup sebab tak kering lagi..ehhe..lagipun malas nak menyusahkan mak aku..suma basuh sidai angkat buat sendiri..tang merah2 kat peha sufia tu yang kesian..tu yang kena slow down pakai sebelah malam je..tunggu reda sikit..

Isk mahalnya dispo diaper kat Nihon yek...banyak boleh jimat tu ja...

memang aku dah siap2 masukkan tau ja..ntah macammana fittingkan tu taktau ler,,mak aku selalu pakaikan pastuh bocor..kekeke..Kalau tak berjaya fully terpaksalah half Cding je jawabnya..kekeke...

Anonymous said...

hihihi..comey je citer ko ni mi. xpelah, half Cd-ing pon byk juga dpt jimat ye. tp yelah, baai aku nih sbb dok rumah, bleh la nk ganbaru lbh sket. kalo dak, ntah camne lah ye. (tp kalo time hujan mmg kipas dok ngadap CDs tuh saje le. kalo x affan nk pakai ape <--pdhal ada je stok dispo beberapa lai, baki dulu2. hihi)

apepon mmg dispo mahal kt sini mi. tu pon aku slalu beli yg tgh sale atau brand lg murah. cuma paham2 je lah, brg sini koman2 pon kualiti dia terjaga. tu kot yg mahal.

tang merah2 tuh mmg sumer brand CD yg ko pakaikan jadi gitu ke mi? onesize janakatta kke?

~Umi.Sufira~ said...

Aku rasa dia tak sesuai pakai yang B****s ler..boleh agak tak? takut lak kena saman hehehe..yang tu pulak yang aku ada banyak..dia kan macam keras sikit compared to others...tapi oleh kerana yang tu bnyak pusing2 kena balik pakai yang brand itu....Maybe aku boleh set kan yang itu untk malam je kan ja...wah ko memberi aku idea ni..thanx ja...

Mommy Harith Hannah said...

alala, aku pon kdg2 'terpeleot' gak, malas nak CD kan si Hannah.. esp kalau balek kg.. aku xde wetbag lagi.. baca citer oja nih, bersemangat laa aku nak ganbarou to full Cding.. maybe aku kena start laa educate itu helper.. stuff in siap2 inserts, so dier terus pakai ajer...

btw, jgn lupe check ekk, ezmotherhood tgh sale... (oja pon leh laa cuci mata.. sure ko geram tgk Cd murah2)

hannah pon kdg2 ader cam rashes gak mi, tp kat area atas anus dia tue (paham ker ekk?).. kejap ade, kejap xde.. aku pon tak sempat wat testo, nak blame CD ker, nak blame dispo.. heheh..

pasal penjimatan plak, lom terasa sgt lg jimatnya, sbb Hananh light-wetter.. pakai dispo jenama Pureen & drypers pon ok.. sebulan satu pek, 64pcs dlm rm32 gurai (mesti oja jeles nih).. walhal CD sekeping yg OS tue mau rm70 gurai kan.. tp tak kesahlaa, at least kita jaga kesihatan baby n alam sekitar kan...

owh, sorry mi, panjang lak... :p

~Umi.Sufira~ said...

Oh ye ke aru,aku ingat aku sorang je yang tak full CDing Sufia..kekadang ko pon terpeleot yer..

Zettai miruwa...kalau tebal pitisku ini dah kuangkat 5,6 gamaknya heheh..nak raya la pulak..silap timing ler..

Penjimatan sekarang tak terasa aru..tapi kalau jangka masa panjang nanti baru rasa...Nipun sebulan pakai sepeket jer dispo diaper kan..kalu tak kena beli dua peket..kan dah jimat separuh tu..hehehe...

Anonymous said...

puas aku pk brand ape, BG ek? hihi

anyway rue, aku pon br fully CD-ing nih lps beli wetbag masa nk balik msia hr tuh. lgpon kt sini CD nye market tak `heaven` mcm kt msia. choice sikit, rega nye pon mcm mahal sket kot. so aku nk make sure it worths every single penny. lgpon si hubby ku itu awal2 dulu rasa cam mudazukai je beli CD sbb mahal kan sekeping tu, so kena lah buktikan ke dia kan. haha. (tp bila dia tgk OK, dia kata mcm bleh tambah stash bila si adik lahir..hihi)

ni pon aku tgh dok `mengidam` nk rembat CD fuzzibunz 3lai, yg bercorak2. comey sgt tp fulus tadak plak.huhu.

psl jimat ke x, ntah ye. just terasa "jimat" tuh sbb dgn hanya 9lai, dh xpayah beli tiap2 minggu wpon basuh 2 hari skali. tu saje.
tp personally, dgn CD aku rasa anshin sket nk bubuh bg affan pakai. sbb kdg2 terlama xbertukar (up to 12h) esp. bila tido malam. kalo dispo, mesti dok pk kot2 berlaku "kagaku hannou" dlm diapers yg dh lencun tuh.huhu.

tp bab kurg sampah tuh is the best kot. aku dok nk tolong selamatkan alam sekitar. chewah! so bandar hachioji skang dah kurg dua beg plastik sampah diapers setiap minggu. ;) wpon affan nk kata heavy wetter pon x, tp still membuang lah kan. haha.

btw, aku nk tgk jg jangka hayat CDs ku itu. sampai tak ke adik2 affan nnt. hehe.

(aih, pnjg le plak mi, maunye perlu tulis dlm blog sendiri..hihi)

~Umi.Sufira~ said...

Kekeke, ala oja orait je panjang2 pun...aku pun dapat ilmu sekali daripada pakar yang berpengalaman...

BTW, aku 100% bersetuju ngan suma point2 yang telah ko sebutkan itu...

Bukan senang ye nak full CDing rupanya..ihihih...

mirah said...

err nak menyampuk gak ni..huhu..seronok dgr u all dscuss psl CDing anak. Mirah pun dari anak 1st plan nak buat tp sudahnya smpi anak dua tak buat2 lagi. Tak dan nak g survey. Tgk online mcm tak puas hati, nak tanya org, tak kenal org pula..
Mm..mcm nak kena try gak lah ni. Maybe boleh tak mimi ke arnie ke sapa suggest kan how should i start and what should i have to know abut CD ni.. And CD apa kalau nak try dulu?
tq sudi share..

~Umi.Sufira~ said...

Mirah, err saya pun belajar dari arnie gak sebab dia dah CDing bby hannah dulu... Saya beli online je.. Mmmm kalau berdasarkan pengalaman saya, mula2 CD saya beli pocket diaper ngan fitted diaper..2 helai aje..nak tau mana satu yang sesuai and lebih mudah nak pakaikan..Bila dah try dua2 tuh saya rasa pocket lagi best...basuh pun cepat kering banding ngan fitted..next month tu yang saya terus beli banyak2 pocket diaper... Serasi ngan sufia..Banyak2 brand yang paling best saya rasa Blueberry..tapi mahal sikit mirah..so pendapat saya kalau nak yang best nad affordable maybe HH OK...Saya rasa mirah try beli dulu satu dua helai, cubakan kat baby and then baru decide nak pakai terus atau tidak... Pasal how to handle CD, mirah boleh baca blog2 CD, Babyznmom punye blog pun ada..arni punya entry pon ada...harap membantu..

Anonymous said...

point yg bagus tuh mie...
btol tu mirah, kalo nk mula CD-ing baby ni nak tak nak kena try selai dua dulu. serasi ke x, kita suka ke x, etc. selagi xcuba sendiri mmg susah nk dpt the whole idea (mcm saya le tu dulu..baca n surf byk mana pon xpaham2 juga..haha.)

-->xpe kalo mcm xbest lps tu boleh jual, ramai yg nak..hehe

saya ni pon gamble juga cuba, then bila dh paham dan puas hati baru tambah berhelai2 lg. hihi.

Mommy Harith Hannah said...

haha, mimi kena host satu blog citer pasal Cd ajerlah.. nnt kita pakat ramai2 discuss psl Cd kat situ.. hihih..

btw, mirah, yes mmg kena beli selai dua dulu utk try.. br tau mana yg best & serasi utk baby..

aku dah dpt CD br mi, nnt esok aku blog about it.. :D

~Umi.Sufira~ said...

Oja, aru setuju sangat..mirah, hopefully membantu...Owhh dekat nak raya nih pun aru sempat angkat CD baru..salute sama ko ru!OK matteimasuwa!Mitaine CD baru hannah=D

mirah said...

ooo..thanx frens 4 the reply. Cepat tul u all bg response ni, haha i terasa mcm bz teramat ni, ni baru blh browse lg. Ingt nk bca quran dulu td. (hihi apa lah aku ni, ok jap lg kena baca quran ni).

anyway, blh suggest kn brand CD apa yg should i start? Yg harga murah2 je lah dlu for a start.. tq

~Umi.Sufira~ said...

Kalu tanya saya, yang affordable and best kat saya Happy Heiny's kot..taktaulah other mommies=D

mirah said...

means klu i nk beli, beli pocket diapers dgn insert lah kn? Utk satu pocket diaper tu kena guna berapa insert? Insert tu lets say dh guna, then tukar dgn insert lain kn. Tp blh guna cover yg sama kn? Btul tak pemahaman i ni? hihi..Tq.

~Umi.Sufira~ said...

Mirah, mesti mirah confuse pocket diaper ngan fitted diaper nih..

Pocket diaper kena beli ngan insert skali..Happy Heny's rasanya pekej dapat dua insert..once dah guna kena basuh both pocket diaper and inserts skali..macam sufia light wetter saya pakai satu insert je...tak bulky sgt..tapi depends pada baby..

Kalu fitted diaper yang boleh lap je cover dia and then pakai ngan fitted diaper yang lain.. ehhe Ok tak? kalu tak faham habaq mai na..

mirah said...

a ah dah confuse ni. Tp takpe, kena hold dulu lah project CD ni smpi lps raya. Esok dh blk kg. Nnt kita discuss lagi k.
anyway, thank you so much sbb bt i jd more motivated nk CDing nih..

~Umi.Sufira~ said...

No hal dear! InsyaAllah apa yang boleh dibantu kiter bantu..=D