EBM stock a week before Ramadhan

Sunday, August 24, 2008

Seminggu lagi Ramadhan. First time posa sambil pumping aku realize yang quantity perahan berkurang around 1 oz bila berpuasa. So August ni memang pulun habis extra pumping untuk stok bulan Ramadhan nanti. Takut2 tak cukup EBM untuk Sufia bulan posa nanti. So harini seminggu lagi nak posa, buat stok inventory. Wah happynya...stok mencecah 19 bekas and setiap bekas purata 5oz means stok EBM aku ada lebih kurang 95oz...yeay!! Nilah stok terbanyak yang aku pernah ada. Almaklumla tak simpan stok masa confinement coz Sufia takmo terima EBM awal2 dulu plus aku tak cukup ilmu BF masa tu. Ehhe..so aku nak share some tips how aku boleh increase EBM stok aku ni..ehhe..


1) Kat tempat kerja aku masih mengekalkan 3 kali sessi pumping
2) Aku beli breastpump yang best sikit..Actually quantity perahan maybe sama or lebih 1 oz je sehari tapi semangat tu yang penting..B.pump barulah konon..semangat pun baru ehhe
3) Increase pumping session during weekend. As Sufia makan pagi and petang so time Sufia makan ummi pumpingla.. Setiap sessi dapat 5, 6 oz...pun dah cukup syukur...
4) Kebetulan dekat Ramadhan ni kurma dah start jual..aku pun amik peluang ni makan kurma banyak2...ada kesanlah..banyak sikit setiap kali perahan
5) Cuba oat campur horlicks, 2 times only..tapi lalu tak lalu jelah kembang tekak ni minum..tapi wah perahan pertama dapat 7oz..huhu..berkesan...extra dpt simpan ehhe
6) Doa banyak2 semoga target aku utk fully BF Sufia tercapai..Alhamdulillah August ni memang melimpah ruah...mcm tau2 je dah nak puasa ni ye...

5 comments:

lia said...

iskk...
byk sungguh stok mimi...
spirit new breastpump ya?
chaiyok!!!

Zuraimah Ismail said...

wowwi...bagusnyeee ada 95 oz..huhuh
am soooo jealous..nak kene wat stock jugak la walaupun disaat2 akhir dah ni..;) tp so far alhamdulillah, daily production cukup utk humayraanye bekal kat umah BS..:)
teruskan usaha mimi ye

~Umi.Sufira~ said...

Lia,

Lia slalu ada krisis susu kan..ehhe! Lia pun chaiyok yer!! Nanti kalu baby dah makan boleh pulun kumpul stok..saya pun pernah lalui zaman kemerunduman, cuma tinggal 3oz je dlm peti ais..kekeke..

CT,
Jom kita sama2 pulun stok utk baby..mana tau ada emergency nanti ada back-up..;)

Ina Hashim said...

alhamdulillah..ada new BP ek...BP apa lak tuh? hehe...sama2lah kita meng 'up' kan ebm sempena pose bermula minggu depan nih...ngeri gak if tetiba x cukup..apa2 pun tawakkal

~Umi.Sufira~ said...

Ummilna,

Breastpump Avent ISIS. Baru je beli and pakai tu yang semangat lain macam sikit..ehhe...Itulah jom sama2 pulun habis...seriau juga yek kalu tak cukup bulan Ramadhan nanti...