Penjimatan berganda dengan cloth diaper~~

Thursday, July 3, 2008

cloth diaper arrived

First time aku dengar perkataan cloth diaper and surf about cloth diaper kat beberapa e-store, makaih mahalnya....sehelai Pocket Diaper with 2 inserts mencecah RM80+...perghh berpeluh sekejap....
kalu dispo diaper tu one pack ada 84pcs baru RM30+...but then aku amik calculator and buat kiraan utk jangka masa panjang...

Let say aku start pakaikan sufia cloth diaper dari 7 bulan ni....estimate sufia akan pakai bulan sampai umur 2 tahun setengah and then aku mesti ada 8 sets cloth diaper utk fully pakai cloth diaper siang and malam aku kena spend about

=RM85x8
=RM680

tapi kalu aku pakaikan sufia ngan dispo diaper, one month 2 pack 84pcs sampai umur 2 tahun setengah, and after 2thn setengah dia dah pandai buang air kat toilet just pakai diaper waktu malam sampai umur 4 tahun (macam syaura) kiraan aku camni lak

=30months x RM70
=RM2100

then after 2thn 1/2 pakai dispo waktu malam je sampai umur 4 tahun

=18months x RM35
=RM630

Total equal to RM 2730.

Wah penjimatan berganda disamping dapat memastikan kesihatan anak2 terjamin. Yelah dok baca ada bahan beracun dalam lampin pakai buang ni jadi takut....

By the way dah order 2 sets of cloth diapers and tak sabar rasanya nak pakaikankat sufia.. kalu best and serasi ingat nak completekan set utk fully cloth diaper for adik Sufia...tak sabarnya....

12 comments:

Anonymous said...

wah..ondaway eh mie. best nye.

btw, aku dh pon start pakaikan affan CD nih ptg smlm, 2 set lah kiranya smpi esok paginya. set pertama ok, 3jam setgh pakai. sgt2 selesa, kering dan xbocor even insert tuh basah gak lah bila kuarkan. nih tgh tunggu set yg kedua pulak. OK kana..

so kalo OK test mlm ni, aku pon dok berkira2 nk tmbh stash. ada dua set je ni (satu tu aku nk tuko saiz). cuma okane ga ne..hehe..kena beli sket2 lah kan baru tak terasa sgt mahalnya.

Anonymous said...

aiseh, xperasan lak comment nih ikut waktu msia.

kiranya aku pakaikan ptg td lah.hehe.

hopefully OK, xbocor. yg mlm ni pakai HH OS tu.tompok2 kulit lembu lg. kawaii..ahahaha..

~Umi.Sufira~ said...

Mmmm...tulah oja...kat SI.com tu dok baca thread bahan beracun dalam lampin pakai buang tu trus berminat gila ngan Cloth Diaper... Ko beli pocket diaper ke fitted diaper ja? Aku order pocket diaper 1 set ngan fitted diaper satu set... nak try dulu mana satu yang best tu baru nak beli banyak skit... aku pun beli sikit2 ja... kalu beli banyak trus memang terasa mahalnya... btw thank you to aru sensei banyak ajar psl CD..kalu tak aku pun tak reti sgt nak cari sendiri..kekeke...

Anonymous said...

aku beli sumer pocket diaper mie..mmg xpk nk ambik fitted sbb mahal. lg satu sbb aku dh ada prefold, beli lama dulu sblm bersalin. xterpakai pon. so igtkan dgn pocket diaper nih leh la juga gunakan sbg insertnya.

btw, HH OS yg aku pakai mlm td hanya bertahan 2jam setgh sblm bocor di tepi2nya. maybe sbb aku pre-wash skali je kot (xsabo nk try punya psl.ahaks.). kurg menyerap dia jdnya..huhu..

Mommy Harith Hannah said...

hihihi...
Welcome to ClothDiaper Club mi!
(to Oja too!)

Once dah start CDing, mesti addicted nak browse estore slalu, sbb nak increase CD stash... tp tuelah, okane ga ne... hihih... xpe, slow2...

Oja,

Sometimes leaking may due to wrong fitting gak.. and of course sbb pre-wash skali jer... aku 1st time pakai HH OS pon leaking sbb pre-wash skalik jer (kes xsabar hak nie)... now dah xbocor dah...

~Umi.Sufira~ said...

Itulah aru, sekarang kalu bukak com mesti nak tengok e-store CD...nak survey yang mana satu best nak beli...

Alamak boleh leaking gak yek? CD aku dah sampai semalam...dah pre-wash tengah sidai..malam ni dah boleh pakaikan kot...hehehe...tengok gaya fitted diaper pun macam best ek...takyah susah payah nak masukkan insert and keluarkan bila dah habis pakai...tapi tulah..mahal!!

Anonymous said...

aru n mimi,

haa..yappari leaking tuh disbbkan pre-wash yg xsempurna kot. fitting dh OK. HH tuh cam kena basuh elok2 lbh drpd sekali utk dptkan aborbancy yg optimum.

hr kedua pakai HH OS (night use) ternyata sgt superb lah. aku `terbiarkan` diapers tuh smpi 12 jam n yet, still kering (both montot n diapers tu (yg kena kulit baby)wpon double inserts nye dh lencun habis. ehe.(tp jgn tiru naa..not good.haha)

la ni tgh tunggu seken order sampai. masih yg pocket, cuma brand lain. so far aku hanya beli yg mana murah (dri kalangan kaum2nya). kt sini pon e-store yg carry cloth diapers sgt2lah sket. huhu.

Mommy Harith Hannah said...

yatto kimashita ne! fitted mmg best, cume kena pakai 2x, fitted + cover... dah try lom? hyouka wa dou desu ka?

~Umi.Sufira~ said...

Aru...refer to my latest post "Hajimete no CD"...hehehe

Anonymous said...

CD ni utk new born mesti tak sesuai kan?sbb bulky kan? nnt dah bape bulan baru ley pakai ni kawan2?

~Umi.Sufira~ said...

Enni...start 3 bulan OK kot kalu nak pakai....tapi kalau untuk newborn ko nak pakai ko pakai pocket CD one size tapi single insert je... baru la tak nampak bulky sgt....lagipun newborn tak brapa banyak pee pee...

salzahari said...

nak tanya, mana nak beli CD nih? sms me asap..012-641 6547