Fever @ 'bubbye'~~

Thursday, July 17, 2008


Asalnya dua hari lepas Sufia kena sembelit, susah betul dia nak poo poo.... Harituh try bagi betik lecek, baru dua sudu dah sembur2... try buat Apple puree recipe Mummy H&H.. , tiga empat sudu and then muntah..mmm... nampaknya Sufia memang minat betul makan nasi...(macam umminya masa mengandung bak kata Kak Etty hehehe...). Lepas dah buang air besar tu, malam tu badan Sufia hangat betul....Hisashiburini fever!! Alahai siannya Sufia susah nak yayak sampai demam...Dahla ada 'anak buah' kena denggi pada masa yang sama...cuak sungguh... tapi Alhamdulillah lepas dua hari, bagi paracetemol aje demam adik dah baik... Ureshi tak terkata... Balik dari kerja harini nenek cerita Sufia ligat betul. Berjalan dalam walker ke sana sini satu rumah.... and tambah akal satu lagi...Sufia dah pandai hayun tangan kalau kita sebut "bubbye''. Komain laju lagi menghayun tangan kalu kita sebut babai.....Huhuhu.... demam nak tambah akal rupanya....


Tapi camne pun risau betul ngan masalah peram poo poo Sufia ni.... Visitors, kalau ada apa2 petua nak mudahkan baby yayak share2 la ye... Thanks in advance..:)

Ya Allah selamatkan Nurul Ain~~

Tuesday, July 15, 2008

Ain (blue scarf) during her 21st birtday party

Everything happened too fast.... Aku tak sangka sama sekali.. Last week since hari Isnin lagi Ain my QA Inspector also one of my close friends MC..demam katanya... Hari Selasa pun sama... OKlah and then hari Rbu ain datang kerja isi form cuti, aku tanya Ain dah sihat ke? Dah OK ain jawab tapi nak gi klinik lagi.... tapi ain datang gak kerja... Hari Khamis tu last jumpa dia.. Pagi ain kerja macam biasa tapi tengok mata dia merah, menggigil2... bila suma orang suruh dia cuti dia kata dia takde apa2... "Kak Mimi, Ain dapat MC lagi Ain nak rehat half-day ye" "OKlah nanti ain tido kat surau yek..." Aku ingat lagi last word aku cakap ngan dia last week.... And then Isnin and siang tadi Ain tak dapat kerja lagi... Member satu grup Ain cakap Ain masuk ward, suma ingat dia cuma demam biasa.... Kebetulan ada member satu grup hantar baby gi Hospital Sultanah aminah hospital Ain warded tetiba dapat berita ain dah masuk ICU... Ya Allah! Suma orang terkejut... Aku and some friends terus bergegas melawat Ain kat HSA ICU ward... On the way, Kak Etty call. "Mimi Ain dah teruk, nada teresak2. Ain dah tak rupa macam Ain".. Aku terkejut..tak sangka sampai macam tu skali.. And then bila sampai we all take turn utk tengok dia... Ya Rabbi...berjurai air mata aku tengok condition dia.... Dah tak sedarkan diri... mata separa terbuka, penuh lendir kat kelopak mata, muka bengkak, penuh bintik2 merah kat muka...ada darah sikit kat bantal..wayar di sini sana....dalam tekak ada wayar maybe utk pernafasan.... ya Allah selamatkan Ain.." Ain sakit denggi berdarah.. Dah teruk dah makan kat hati, paru2.... Sepanjang kat hospital air mata tak berhenti..... Sebelum balik dari hospital aku masuk lagi skali jumpa Ain..." Ain, ni Kak Mimi...akak mintak maaf suma kesalahn akak, Ain cepat sembuh ye..suma kawan2 tunggu Ain" Aku nampak air mata bergenang kat kelopak mata dia... She hears me!! Terbayang keceriaan Ain kat tempat kerja..aku pun selalu marah dia as she quite nakal... Visitors or anyone who read this post, sama2lah doakan kesihatan ain... Semoga dia cepat sembuh...sesiapa yang melihat keadaan dia mesti akan menangis wlaupun tak kenal dia...

Some updates from friends who visited Ain yesterday:
1) Dua dua belah matanya dah ditutup dengan kapas...kesiannya..T_T
2) Leher kanan dan kiri ditebuk dimasukkan wayar..
3) Lidahnya pecah2...
4) Tapi doktor kata denggi dah menurun tapi athma pulak menyerang...At least some good news... Hopefully she will recover soon...


Alhamdulillah..berkat doa dari semua Ain dah sedarkan diri setelah koma selama 7 hari... Dia dah mula bercakap2 and ingat sesape yang melawat dia.. Tapi mungkin dia tak dapat menerima keadaan dia macam tu dia bangun terus meronta2 mintak dicabutkan semua wayar2 kat badan dia... Terima kasih kepada sesape yang telah mendoakan... Memang amik teladan betul ngan apa yang terjadi ni.. Selalu amik endah tak endah je ngan bahaya nyamuk aedes ni...

Berhati2lah dengan nyamuk aedes, pembunuh di dalam diam..
.

Syaura chan Miss Lefthanded~~

Friday, July 11, 2008



It is difficult to be a lefty!! Itulah apa yang sering aku perhatikan and dengar tentang lefthanded person.... Salah satu daripada anak aku dikurniakan kelebihan ini(Sufia belum tahu lagi).... Special sikit dari orang lain, Syaura chan lefthanded person. Biasanya rate dia dalam 10 orang seorang adalah kidal.... Minority!!Nak dijadikan cerita di dalam 'special' ni pada Syaura, aku and hubby as parents and maybe teacher Syaura ada sikit kepayahan kat Syaura ni

1) Kalau tengok handwriting dia selalu terbalik, tak kiralah nombor ataupun huruf... nombor 6 terbalik, B terbalik(maybe sebab dia cuba utk ikut cara right-handed person menulis).... Tapi bila we all try nak ajar dia, we all pulak terpaksa guna tangan kiri pulak nak tunjukkan cara menulis....but... tak boleh nak ikut lengkuk orang tangan kanan...kalu lapan tu kena pusing ke belakang dulu....perghh...payah...

2) Kesian kalau tengok dia nak menggunting benda....pakai tangan kiri payah pakai tangan kanan susah...last last nak gunting straight jadi benkang benkok...siannya Syaura...

3) Pernah sekali Syaura nak tolong umi bukak tin, konon2nya...yappari dame!!

Apa apapun sebagai parents aku and hubby kena banyak sabar nak ajar Syaura and semoga semua permasalahan ni cepat solve..Lagipun sekarang pun dah banyak tools untuk lefthanded person kat pasaran untuk memudahkan golongan minority ni...

Below some info of lefthanded person:
Handwriting
It can be difficult for left-handed children to learn to write if the teacher does not take the student's left-handedness into account. In fact, even in the later 20th century, some UK schools were discouraging children from writing with their left hand, often seriously affecting the child's development (Hansard 1998). When properly done, left-handed writing is a mirror image to that of the right-hander, making the teaching process confusing for the right-handed teacher of a left-handed student. The result is that many left-handed children learn to write with their hand curled around the pen so that it can meet the paper at the same angle as the right-hander, rather than simply tilt the paper the opposite way.[citation needed] Once this habit is formed, it is difficult to break.[citation needed] This curling of the hand results in the heel of the palm being placed behind the writing, forcing the writer to lift it off the paper and making the grip even more awkward. In addition, constantly lifting and replacing the hand over fresh ink often causes smudging, causing problems for many left-handed students, especially in exam situations. Ink is also rubbed on to the hand, causing an inky hand. When the left hand is held correctly, it is below the writing, as is typical for right-handers.
However, left-handed people who speak Arabic, Persian, Urdu and Hebrew or any other right to left language, do not have the same difficulties with writing. The right to left nature of these languages prevents left-handers from running their hand on the ink as happens with left to right languages. Still, due to these alphabets being developed for right-handed people, the characters are still often more easily matched to a right-handed profile.

Aktiviti menarik hari ini!!~~


Kak Etty
Kak Ton and me
Kak Yaz, Zura, Kak Kam

Selain daripada shopping, travelling, apa lagi aktiviti menarik kalu bukan makan2...hehehe... Title aktiviti 'Projek Hari Jumaat' sorang bawak satu lauk pi pulun makan kat store... Yang bestnya walaupun makan di celah2 kotak2 dan di atas kotak lauknya suma sedap!! Thanks tu suma contributors... Perghh kenyang sesangat!! mana tau satu hari aku tinggalkan tempat kerja aku nih nilah antara memori paling manis sekali...@!!hehehe..


Sambal kacang Kak Ton

kari Ayam Zura



Pulut, kuah durian kak Etty


Stock increasing and BPA free bottle~~

Wednesday, July 9, 2008


Since Sufia already like to eat so much and she eat quite a lot everyday, my BM stock increasing. It seem like milk become number 2 to her. But it doesn't mean that I don't have to work hard during work time to pump for her. But the problem is it seem like I have to buy more container to store my milk stock. Previously I just store it in normal small baby feeding bottles but need to change to new bottle after every 6 months. Currently I am thinking to switch to BPA free bottle. Maybe I can keep the small bottle as the milk container and use 2 or 3 PBA free as feeding bottles to Sufia. Some famous brand, MAM, Dr. Brownie's a bit expensive than other baby milk bottle but of course safer to my baby.
Some info about how to handle BPA feeding bottles to make sure it is safe for our baby like below:

1) Follow the manufacturer's instructions for cleaning and sterilisation of the bottles.
Allow bottles to cool before removing from the steriliser.
2) Always check bottles for damage prior to each use.
a. Bottles must be discarded when they become grazed, scratched internally
or show any other signs of wear.
b. Bottles should not be used for more than 6 months, particularly if they are
heavily used
3) Do NOT fill bottles with boiling water. Water should be boiled then allowed to cool
slightly for no longer than 30 minutes before being added to the bottles.
4) Do not heat in the microwave as the liquid may heat unevenly, causing hot spots
and burns to the child.

It is actually safe to use polycarbonate bottles but with special handling.
Looking forward to use BPA free feedings bottle to my Sufia for her better health protection.